Eettisen kompetenssin johtaminen terveysalan organisaatioissa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hakala, Selina (2024-05-20)
Eettisen kompetenssin johtaminen terveysalan organisaatioissa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Hakala, Selina
(20.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053041715
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024053041715
Tiivistelmä
Eettinen osaaminen on tunnistettu yhdeksi terveysalan osaamisen osa-alueeksi, joka on yhteydessä potilasturvallisuuden ja hoidon laadun edistämiseen. Eettisen kompetenssin yksiselitteinen määrittely on hankalaa, mutta sitä voidaan kuvata psykologisena taitona ja kapasiteettina, jonka avulla voi kohdata eettisiä ongelmia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, miten eettisen kompetenssin johtamista terveysalan organisaatioissa on tutkittu, sekä miten johtaja voi tukea henkilökunnan eettistä kompetenssia terveysalan organisaatioissa. Tutkielman tutkimuskysymykset olivat: Miten eettisen kompetenssin tukemista johtamisen keinoin on tutkittu? Miten johtaja voi tukea henkilökunnan eettistä kompetenssia?
Tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa käytettiin PubMed-, CINAHL- ja Web of Science- tietokantoja, ja lopullinen tiedonhaku tehtiin helmikuussa 2024. Tutkimustuloksia tuli yhteensä 307 ja lopulliseen tutkielmaan valittiin 9 alkuperäistutkimusta, joista kaksi oli määrällistä ja seitsemän laadullista. Tutkimuksien aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman tuloksista muodostettiin kuusi pääteemaa, jotka tiivistävät johtamisen keinot eettisen kompetenssin tukemisessa. Nämä kuusi teemaat ovat: kommunikointi, reflektointi, palaute, johtamistyyli, työn johtaminen ja organisaatiokulttuuri. Johtaja voi tukea henkilökuntansa eettistä kompetenssia kommunikoimalla selkeästi sekä käymällä keskustelua eettisistä tilanteista työntekijöiden kanssa. Myös itse- tai ryhmäreflektointi todettiin toimivaksi eettisen kompetenssin tukemisen keinoksi, ja johtajan vastuu onkin järjestää henkilökunnalle mahdollisuuksia ja tilaisuuksia toteuttaa eettistä reflektointia. Organisaatiokulttuurilla on vaikutusta henkilökunnan eettisen toimintaan, ja johtaja voi kehittää organisaatiokulttuuria kertomalla avoimesti organisaatiota ohjaavista eettisistä arvoista ja luomalla mahdollisuuksia keskustella niistä. Johtajan tulisi olla helposti lähestyttävä ja oikeudenmukainen, sekä tukea henkilökuntaa eettisessä työskentelyssä. Tutkielman tulosten avulla johtajat ja organisaatiot saavat tietoa siitä, miten he voivat tukea ja kehittää henkilökuntansa eettistä kompetenssia. Lisäksi tuloksilla voidaan pyrkiä kehittämään hoidon laatua, sekä johtajien etiikan koulutusta.
Tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaussa käytettiin PubMed-, CINAHL- ja Web of Science- tietokantoja, ja lopullinen tiedonhaku tehtiin helmikuussa 2024. Tutkimustuloksia tuli yhteensä 307 ja lopulliseen tutkielmaan valittiin 9 alkuperäistutkimusta, joista kaksi oli määrällistä ja seitsemän laadullista. Tutkimuksien aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman tuloksista muodostettiin kuusi pääteemaa, jotka tiivistävät johtamisen keinot eettisen kompetenssin tukemisessa. Nämä kuusi teemaat ovat: kommunikointi, reflektointi, palaute, johtamistyyli, työn johtaminen ja organisaatiokulttuuri. Johtaja voi tukea henkilökuntansa eettistä kompetenssia kommunikoimalla selkeästi sekä käymällä keskustelua eettisistä tilanteista työntekijöiden kanssa. Myös itse- tai ryhmäreflektointi todettiin toimivaksi eettisen kompetenssin tukemisen keinoksi, ja johtajan vastuu onkin järjestää henkilökunnalle mahdollisuuksia ja tilaisuuksia toteuttaa eettistä reflektointia. Organisaatiokulttuurilla on vaikutusta henkilökunnan eettisen toimintaan, ja johtaja voi kehittää organisaatiokulttuuria kertomalla avoimesti organisaatiota ohjaavista eettisistä arvoista ja luomalla mahdollisuuksia keskustella niistä. Johtajan tulisi olla helposti lähestyttävä ja oikeudenmukainen, sekä tukea henkilökuntaa eettisessä työskentelyssä. Tutkielman tulosten avulla johtajat ja organisaatiot saavat tietoa siitä, miten he voivat tukea ja kehittää henkilökuntansa eettistä kompetenssia. Lisäksi tuloksilla voidaan pyrkiä kehittämään hoidon laatua, sekä johtajien etiikan koulutusta.