Hahmosuunnittelua otomepelien pohjalta : Sukellus naisille suunnattujen romanssipelien hahmotyyppeihin
Luoma, Sonja (2024-04-29)
Hahmosuunnittelua otomepelien pohjalta : Sukellus naisille suunnattujen romanssipelien hahmotyyppeihin
Luoma, Sonja
(29.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737675
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052737675
Tiivistelmä
Otomepelit ovat Japanista lähtöisin oleva naisille suunnattu peligenre, joka keskittyy romanttisten suhteiden muodostamiseen komeiden miestenhahmojen kanssa. Vaikka otomepeleillä ja muilla romanssiin painottuvilla visual novel -peleillä onkin länsimaissa oma fanikuntansa, ovat nämä pelit populaarikulttuurissa vielä aika tuntemattomia. Tulen siis tässä tutkielmassa käymään läpi visual novelien ja otomepelien taustaa. Tärkeimpänä tavoitteenani on kuitenkin ottaa selvää millaisia hahmoja naisille suunnatuissa romanssipeleissä esiintyy ja millä tavalla näitä hahmoja esitetään. Päähenkilöhahmon lisäksi keskityn pääosin hahmoihin, joiden kanssa voi muodostaa romanttisen suhteen. En siis tule käsittelemään otomepelien sivuhahmoja.
Aineistoni koostuu 18:sta otomepeleistä, joiden hahmoja tulen lähiluvun avulla tarkastelemaan ja analysoimaan. Tulen näiden havaintojen, sekä otomefanien tekemien hahmotyypittelyjen pohjalta itse jakamaan otomessa esiintyvät hahmot omiin kategorioihinsa; päähenkilö, posteripoika, flirtti, isoveli, pikkuveli, kypsä, sulkeutunut, narri ja antagonisti. Tutkielmaani liittyy vielä lopuksi omien hahmojeni suunnitteleminen havaittujen hahmotyyppien pohjalta. Pyrkimyksenäni on käyttää hahmosuunnittelun perusteita hyväkseni luodakseni hahmoja, jotka herättävät hahmotyypeilleen tyypillisiä ennakko-oletuksia. Selvitän nettikyselyn avustuksella, kuinka hyvin olen onnistunut esittämään näitä otomepelien hahmotyyppejä.
Onnistun luomaan kyselyyn vastanneissa haluttuja tulkintoja suunnittelemistani hahmoista. Joissain hahmodesigneissa kuitenkin on vielä parantamisenvaraa. Huomasin kuitenkin, että vaikka suunnittelemani hahmot edustavatkin tarpeeksi hyvin haluttuja hahmotyyppejä, kyselyssä nousi ilmi, että osa vastaajista kuitenkin toivoivat, etteivät nämä hahmot kuitenkaan pysyisi omissa hahmotyypeissään vaan rikkoisivat oletuksia ja hahmoilla tehtäisiin jotain yllättävää ja kiinnostavaa. Vaikka otomelle on tyypillistä käyttää ennestään tuttuja hahmotyyppejä, on faneja, jotka haluavat nähdä näitä tyyppejä rikottavan.
Aineistoni koostuu 18:sta otomepeleistä, joiden hahmoja tulen lähiluvun avulla tarkastelemaan ja analysoimaan. Tulen näiden havaintojen, sekä otomefanien tekemien hahmotyypittelyjen pohjalta itse jakamaan otomessa esiintyvät hahmot omiin kategorioihinsa; päähenkilö, posteripoika, flirtti, isoveli, pikkuveli, kypsä, sulkeutunut, narri ja antagonisti. Tutkielmaani liittyy vielä lopuksi omien hahmojeni suunnitteleminen havaittujen hahmotyyppien pohjalta. Pyrkimyksenäni on käyttää hahmosuunnittelun perusteita hyväkseni luodakseni hahmoja, jotka herättävät hahmotyypeilleen tyypillisiä ennakko-oletuksia. Selvitän nettikyselyn avustuksella, kuinka hyvin olen onnistunut esittämään näitä otomepelien hahmotyyppejä.
Onnistun luomaan kyselyyn vastanneissa haluttuja tulkintoja suunnittelemistani hahmoista. Joissain hahmodesigneissa kuitenkin on vielä parantamisenvaraa. Huomasin kuitenkin, että vaikka suunnittelemani hahmot edustavatkin tarpeeksi hyvin haluttuja hahmotyyppejä, kyselyssä nousi ilmi, että osa vastaajista kuitenkin toivoivat, etteivät nämä hahmot kuitenkaan pysyisi omissa hahmotyypeissään vaan rikkoisivat oletuksia ja hahmoilla tehtäisiin jotain yllättävää ja kiinnostavaa. Vaikka otomelle on tyypillistä käyttää ennestään tuttuja hahmotyyppejä, on faneja, jotka haluavat nähdä näitä tyyppejä rikottavan.
