Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inlärning av ett främmande vokalljud genom lyssna och upprepa-övning : En jämförande undersökning av förstaårsstuderande i nordiska språk och övriga universitetsstuderande

Naapila, Saara (2024-05-03)

Inlärning av ett främmande vokalljud genom lyssna och upprepa-övning : En jämförande undersökning av förstaårsstuderande i nordiska språk och övriga universitetsstuderande

Naapila, Saara
(03.05.2024)
Katso/Avaa
Naapila_Saara_opinnayte.pdf (1.279Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024052033635
Tiivistelmä
Syftet med denna undersökning var att utreda om en bakgrund i svenskstudier och därmed intresse för språkinlärning har en påverkan på inlärningen av uttalet av ett vokalljud. Målvokalen i undersökningen var svenskans /ʉ/. Med undersökningen ville jag utreda om det finns skillnader i utgångsnivån i uttalet mellan de undersökta grupperna och om uttalet utvecklas under övningen samt om uttalet utvecklas symmetriskt mellan grupperna.
Informanterna i undersökningen indelades i två grupper, där den första gruppen består av förstaårsstuderande med nordiska språk som huvudämne eller biämne, och den andra av högskolestuderande som inte studerar språk som huvudämne. Alla informanter hade finska som modersmål. Stimuli var två semisyntetiska pseudoord, /tʉ:ti/ och /ty:ti/. Proceduren var en lyssna och upprepa-övning som utfördes under en session med inspelningsdelar och övningsdelar i växlande ordning. Analysen av materialet bestod av akustisk analys som följdes av statistisk analys.
Resultaten från undersökningen indikerar att uttalsinlärning sker till följd av lyssna och upprepa-övning oavsett en bakgrund i språkstudier. Analysen visade att informanterna i båda grupperna konsekvent kunde avskilja vokalerna i stimulusorden, och att det inte fanns statistiskt signifikanta skillnader i gruppernas produktion av stimulusorden. Det framkom däremot statistiskt signifikanta skillnader i medelvärdena av formantvärdena som framställer artikulationshöjden (F1) och tungans främre-bakre läge i munnen (F2). Medelvärdena av standardavvikelserna av F2-värden i /tʉ:ti/ minskade också på ett statistiskt signifikant sätt till följd av övning. Analysen visade därtill statistiskt signifikanta skillnader i utvecklingen av medelvärdena av standardavvikelser av F2-värden i /ty:ti/ mellan grupperna.
För att komplettera resultaten från denna undersökning kunde framtida forskning fokusera ännu mer på informanternas språkintresse och språkliga bakgrund.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9066]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste