Oppimisvaikeuksia kokevien henkilöiden kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan
Knuutila, Tuuli (2024-05-26)
Oppimisvaikeuksia kokevien henkilöiden kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan
Knuutila, Tuuli
(26.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060645979
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060645979
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelin oppimisvaikeuksia kokevien henkilöiden kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan. Työhyvinvoinnin käsitteen ollessa laaja, otin tarkemman huomion kohteeksi esihenkilöön eli johtamiseen sekä työyhteisöön liittyvät osa-alueet. Aihetta on merkityksellistä tutkia, sillä oppimisvaikeuksien on todettu häiritsevän työelämässä tiettyjä työtehtäviä, kuten kirjoittamista ja lukemista. Lisäksi koronapandemian myötä työhyvinvoinnin kokemukset ovat heikentyneet. Teoreettisena viitekehyksenä käytin työn vaatimusten ja voimavarojen teoriaa. Tutkimuksessa analysoin millaisia työn vaatimuksia ja voimavaroja oppimisvaikeuksia kokevilla on työssään. Tutkimuskysymys oli: Minkälaisia kokemuksia oppimisvaikeuksia kokevilla henkilöillä on omasta työhyvinvoinnistaan? Tutkimukseni aineisto koostui neljästä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta (n=4), joissa haastattelin oppimisvaikeuksia kokevia henkilöitä. Sain heihin yhteyden Helsingin yliopiston erilaiset oppijat ry:n kautta. Haastateltavat tulivat täysin erilaisista koulutus- ja työtaustoista. Haastattelut analysoin teoriaohjaavalla laadullisella sisällönanalyysillä. Sain tutkimuksessa työn vaatimuksiin ja työn voimavaratekijöihin liittyviä tuloksia. Työn vaatimuksista muodostui viisi teemaa, jotka olivat kiire ja kirjoittamisen työläys, ilmapiiri ja sosiaaliset suhteet, työn muutokset ja digitaalisuus, kaikista kuormitustekijöistä johtuva yleinen uupuminen sekä muut työn vaatimustekijät. Merkittävimpänä nousi esiin kiire ja kirjoittamisen työläys, jonka lähes kaikki haastateltavat mainitsivat. Työn voimavaroiksi muodostui neljä eri teemaa, jotka olivat työyhteisö ja työpaikan ilmapiiri, esihenkilön tuki, mielekäs työ ja sosiaalisuus sekä yksilölliset voimavarat: luovuus ja mielikuvitus. Työyhteisö ja työpaikan ilmapiiri nousivat keskeisimmäksi voimavaratekijäksi haastateltavilla. Tutkielman tulokset ovat yhteneväisiä työn vaatimusten ja voimavarojen teorian kanssa: jokaisella työpaikalla on niin yleisiä kuin myös kyseiseen työhön liittyviä voimavaroja ja vaatimuksia ja työhyvinvointi on hyvin moniulotteinen ilmiö. Kandidaatin tutkielmani tulokset korostavat työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnin kokemuksen lisäämisessä. Työpaikoilla myös tiedon lisääminen oppimisvaikeuksista ja erilaisten oppijoiden osaamisen arvostaminen näyttäytyy tärkeänä.