Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Itsearviointitaitojen opettaminen sairaanhoitajakoulutuksessa

Lehesvuori, Piia (2024-05-26)

Itsearviointitaitojen opettaminen sairaanhoitajakoulutuksessa

Lehesvuori, Piia
(26.05.2024)
Katso/Avaa
Lehesvuori_Piia_opinnayte.pdf (423.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060645774
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kuvata itsearviointitaitojen opettamista ja opettamiseen käytettäviä opetusmenetelmiä sairaanhoitajakoulutuksessa. Kyky arvioida omaa osaamistaan kuuluu sairaanhoitajan tutkinnon osaamisvaatimuksiin. Kaikista sairaanhoitajakoulutuksen aikana käytettävistä arviointimenetelmistä itsearviointi on yleisin. Itsearviointia käytetään sairaanhoitajakoulutuksen aikana erityisesti kliinisen harjoittelun yhteydessä. Aiemman tutkimuksen mukaan sairaanhoitajaopiskelijat yliarvioivat omaa osaamistaan.
Tämä tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku tehtiin helmikuun 2024 aikana Cochrane-, CINAHL-, ERIC-, Medic- ja PubMed-tietokantojen avulla. Hakutuloksia saatiin 1227, joista aiemmin laadittujen sisäänotto- ja poissulkukriteereiden perusteella tutkielmaan valittiin yhdeksän tutkimusta. Aineisto analysoitiin induktiivisesti.
Tutkielmassa ei tunnistettu yhtään itsearviointitaitojen opettamista tai opetusmenetelmiä kuvaavaa tutkimusta. Itsearviointitaitojen kehittymiseen liittyen tunnistettiin kolme tekijää: itsearviointimenetelmään, opettajaan ja opiskelijaan liittyvät tekijät. Näiden tekijöiden alaluokkia olivat itsearviointimenetelmän monivaiheisuus ja käyttäjien suhtautuminen menetelmän käyttöön, opettajan itsearvioinnille määrittelemä tavoite ja opiskelijoille antama palaute sekä opiskelijan tunteet saatuun palautteeseen liittyen ja itsearvioinnin merkityksen ymmärtäminen.
Laadukkaan itsearvioinnin edellytyksenä on opettajan tuki sekä opiskelijan ymmärrys itsearvioinnin merkityksestä. Lisätutkimusta itsearviointitaitojen opettamisesta sairaanhoitajakoulutuksen aikana tarvitaan.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [966]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste