Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Katsaus äidin koulutuksen yhteyteen lapsen koulutukseen ja sen erityispiirteisiin isän koulutuksen yhteyteen verrattuna Suomessa

Hellman, Amanda (2024-05-27)

Katsaus äidin koulutuksen yhteyteen lapsen koulutukseen ja sen erityispiirteisiin isän koulutuksen yhteyteen verrattuna Suomessa

Hellman, Amanda
(27.05.2024)
Katso/Avaa
Hellman_Amanda_opinnayte.pdf (820.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060646250
Tiivistelmä
Koulutuksen periytyminen on yksi sosiaalitieteiden tutkituimmista yhteiskunnallisista ilmiöistä. Erityisesti äidin koulutuksen periytymistä on tästä huolimatta Suomessa tarkasteltu huomattavan vähän. Tässä tutkielmassa selvitin, millainen on äidin koulutusasteen yhteys lapsen koulutukseen, eroaako tämä isän koulutusasteen yhteydestä ja millaisia selityksiä eroavaisuuksille on esitetty aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa. Tutkimusmenetelmänä käytin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Käytetty aineisto koostui kuudesta vertaisarvioidusta suomalaisesta tutkimusartikkelista ja kolmesta suomalaisesta väitöskirjasta ajalta 1985–2021.
Aiemman suomalaisen tutkimuskirjallisuuden valossa vaikuttaa siltä, ettei äidin koulutus ole vain merkityksellinen lapsen koulutukselle, vaan saattaa myös olla isän koulutusta merkityksellisempi. Äidin koulutuksen todetaan vaikuttavan voimakkaimmin lapsen tulevaan koulumenestykseen ja koulutustasoon tämän varhaislapsuuden aikana. Tyypittelin äidin koulutuksen korostunutta merkitystä selittävät selitysmallit neljään selitystyyppiin: naisen aseman historialliseen muutokseen, äidin ja lapsen läheiseen suhteeseen, ydinperherakenteen pirstaloitumiseen ja biologisevolutiiviseen selitysmalliin.
Äidin koulutuksen periytyminen on useiden sosiaalisten kysymysten leikkauspisteessä. Tulokset nostavatkin esiin suomalaisen yhteiskunnan koulutukseen ja sukupuoleen sidonnaisia eriarvoisuuden muotoja. Mahdollisuuksien tasa-arvon tavoitteen näkökulmasta on ongelmallista, että vanhemman koulutus vaikuttaa siihen, kuinka lapsi menestyy koulussa ja kuinka pitkälle hän kouluttautuu. Sukupuolten väliselle tasa-arvolle ongelmallisesti, äidit ovat naisen muuttuneesta asemasta huolimatta yhä päävastuussa lasten hoidosta. Lisäksi tulokset nivoutuvat ajankohtaisiin poliittisiin uudistuksiin.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [819]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste