Erityisopettajien kokemuksia nuorten käytöshäiriöiden esiintyvyyden muutoksista
Leskinen, Alli (2024-05-28)
Erityisopettajien kokemuksia nuorten käytöshäiriöiden esiintyvyyden muutoksista
Leskinen, Alli
(28.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747242
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitettiin yläkoulun erityisopettajien kokemuksia nuorten käytöshäiriöiden esiintyvyyden mahdollisista muutoksista. Lisäksi kiinnostuksen kohteena oli syyt, jotka ovat aiheuttaneet mahdollisia käytöshäiriöiden esiintyvyyden muutoksia. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti viimevuosien runsas mediahuomio käytöshäiriöiden ympärillä, kuitenkin ilman tutkimuksellista näyttöä siitä, että niiden esiintyvyys olisi muuttunut. Tutkimukseen osallistui 12 yläkoulun erityisopettajaa, joilla oli vähintään 10 vuoden työura takanaan. Aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella helmi-maaliskuussa 2024. Osallistujat saatiin kolmesta suljetusta erityisopettajille tarkoitetusta Facebook-ryhmästä, joissa kyselylomake julkaistiin. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista erityisopettajista kokee käytöshäiriöiden lisääntyneen heidän työuransa aikana. Pieni osa osallistujista oli sitä mieltä, että käytöshäiriöiden esiintyvyydessä ei ole tapahtunut muutosta. Erityisopettajien nimeämistä syistä käytöshäiriöiden lisääntymiselle on teemoittelun avulla muodostettu viisi eri teemaa. Teemat ovat sosiaalinen media, huoltajien kiinnostuksen puute sekä kielteinen asenne koulutusta kohtaan, vaatimustason aleneminen ja liiallinen nuorten tien tasoittaminen, haasteet ennaltaehkäisyssä ja tuen riittämättömyys sekä aikuisen rooli nuoren elämässä. Tuloksissa erityisesti korostuivat kokemukset sosiaalisen median ja älypuhelinten sekä huoltajien välinpitämättömyyden vaikutuksista käytöshäiriöiden lisääntymiseen. Tulokset toivat erityisopettajien kokemusten kautta esiin, miten käytöshäiriöiden yleistymiseen liittyvässä keskustelussa tulisi huomiota kiinnittää aikuisen rooliin ja vastuuseen nuoren elämässä. Tutkimus antoi viitteitä myös siitä, että käytöshäiriöiden ennaltaehkäisyn ja riittävän tuen tarjoamisen ei koeta toteutuvan tarkoituksenmukaisilla tavoilla. Tutkimustulosten pohjalta voidaan suositella jatkotutkimusta käytöshäiriöistä, käytöshäiriöiden esiintyvyyden muutoksista sekä niiden yleistymiseen vaikuttavista tekijöistä.