Naiset akateemisessa työssä : Tapaustutkimus Turun yliopiston naistyöntekijöiden asemasta
Alanko, Sade (2024-05-29)
Naiset akateemisessa työssä : Tapaustutkimus Turun yliopiston naistyöntekijöiden asemasta
Alanko, Sade
(29.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747593
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024060747593
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen naisten akateemista asemaa suomalaisissa yliopistoissa. Yliopistotyöntekijöistä ja korkeakoulututkinnon suorittaneista enemmistö on naisia, mutta siitä huolimatta akateeminen työ on edelleen hyvin sukupuolittunutta. Naiset ovat selkeä vähemmistö korkeimmissa akateemisissa- sekä hallintotehtävissä. Naisvaltaiset tieteenalat saavat vähemmän rahoitusta ja arvostusta sekä naisille kasautuvia opetustehtäviä arvostetaan miesvaltaisia
tutkimustehtäviä vähemmän. Akateemisen työn ja yliopistokulttuurin voi nähdä suosivan miehisiä ominaisuuksia sekä siten osiltaan heikentää naisten asemaa.
Tutkielma on tapaustutkimus Turun yliopiston naisten asemasta, jonka tarkoituksena on selvittää, millainen asema naisilla on sekä millaista tasa-arvotyötä Turun yliopistossa tehdään. Aineiston analyysin toteutin sisällönanalyysinä, sillä sen avulla pystyin analysoimaan Turun yliopiston verkkosivuja ja asiakirjoja. Tutkielman aineisto on verkkosivut palkkauksesta, johtoportaasta, tasa-arvosta, rekrytoinnista, hyvinvointipalveluista sekä häirinnänkohtaamisohjeista sekä erillisinä
asiakirjoina henkilöstökertomus, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma sekä rekrytointimenettelyohje. Turun yliopiston tapauksen avulla, saan laajempaa kuvaa naisten aseman esiintymisestä akateemisessa työssä suomalaisissa yliopistoissa.
Analyysi osoittaa naisten asema olevan vakiintunut Turun yliopistossa, mutta selkeästi heikompi suhteutettuna miesten asemaan. Analyysin perusteella tasa-arvotyön keskiössä on kokonaisvaltaisempi yhdenvertaisuuden tavoittelu, eikä huomiota kiinnitetä tarkempiin epätasa-arvoisuuden ilmentymiin. Naisten kohtaamien haasteiden tunnistamiseksi on kiinnitettävä huomiota rakenteisiin ja vallitseviin käytäntöihin. Heikompaa akateemista asemaa naisten osalta ylläpitää yliopistojen maskuliiniset normit ja toimintatavat. Naisten aseman haasteet piiloutuvat oletukseen akateemisen työn sukupuolineutraaliudesta, jonka purkamiseksi tasa-arvotyössä on tunnistettava epätasa-arvoisuuksia kohtaavat yksilöllisemmin.
tutkimustehtäviä vähemmän. Akateemisen työn ja yliopistokulttuurin voi nähdä suosivan miehisiä ominaisuuksia sekä siten osiltaan heikentää naisten asemaa.
Tutkielma on tapaustutkimus Turun yliopiston naisten asemasta, jonka tarkoituksena on selvittää, millainen asema naisilla on sekä millaista tasa-arvotyötä Turun yliopistossa tehdään. Aineiston analyysin toteutin sisällönanalyysinä, sillä sen avulla pystyin analysoimaan Turun yliopiston verkkosivuja ja asiakirjoja. Tutkielman aineisto on verkkosivut palkkauksesta, johtoportaasta, tasa-arvosta, rekrytoinnista, hyvinvointipalveluista sekä häirinnänkohtaamisohjeista sekä erillisinä
asiakirjoina henkilöstökertomus, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma sekä rekrytointimenettelyohje. Turun yliopiston tapauksen avulla, saan laajempaa kuvaa naisten aseman esiintymisestä akateemisessa työssä suomalaisissa yliopistoissa.
Analyysi osoittaa naisten asema olevan vakiintunut Turun yliopistossa, mutta selkeästi heikompi suhteutettuna miesten asemaan. Analyysin perusteella tasa-arvotyön keskiössä on kokonaisvaltaisempi yhdenvertaisuuden tavoittelu, eikä huomiota kiinnitetä tarkempiin epätasa-arvoisuuden ilmentymiin. Naisten kohtaamien haasteiden tunnistamiseksi on kiinnitettävä huomiota rakenteisiin ja vallitseviin käytäntöihin. Heikompaa akateemista asemaa naisten osalta ylläpitää yliopistojen maskuliiniset normit ja toimintatavat. Naisten aseman haasteet piiloutuvat oletukseen akateemisen työn sukupuolineutraaliudesta, jonka purkamiseksi tasa-arvotyössä on tunnistettava epätasa-arvoisuuksia kohtaavat yksilöllisemmin.