Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lifestyle-vaikuttajien sosiaalisen median sisällön herättämät tunteet nuorissa naisissa : Näkökulmana sosiaalinen vertailu

Hjerp, Aino (2024-06-03)

Lifestyle-vaikuttajien sosiaalisen median sisällön herättämät tunteet nuorissa naisissa : Näkökulmana sosiaalinen vertailu

Hjerp, Aino
(03.06.2024)
Katso/Avaa
Hjerp_Aino_opinnayte.pdf (473.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061150130
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, millaisia tunteita lifestyle-vaikuttajien luoma sosiaalisen median sisältö voi herättää nuorissa naisissa. Sosiaalisen median vaikuttajat, erityisesti lifestyle-vaikuttajat, ovat viime vuosina nousseet merkittäväksi osaksi sosiaalisen median kanavia. Lifestyle-vaikuttajat jakavat päivittäin sosiaalisen median sisältöä omasta elämästään ja näin tarjoavat kurkistuksen ylelliseen elämäntapaan. Vaikuttajat esittelevät houkuttelevia visioita muun muassa tyylistä, kauneudesta sekä matkailusta, jotka vaikuttavat heidän seuraajiinsa monin tavoin. Suuri osa lifestyle-vaikuttajien seuraajista koostuu nuorista naisista, jotka ovat koko elämänsä olleet yhteydessä sosiaaliseen mediaan. Lifestyle-vaikuttajien luoma sosiaalisen median sisältö ja siellä nähtävä ideaali elämäntyyli voi vaikuttaa merkittävästi nuorten naisten tunnemaailmaan ja identiteettiin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu Leon Festingerin (1954) kehittämään sosiaalisen vertailun teoriaan. Tämän kautta voidaan ymmärtää paremmin sitä, miten lifestyle-vaikuttajien tuottama sosiaalisen median sisältö herkistää nuoret naiset sosiaaliselle vertailulle, ja millaisia tunteita siitä voi kummuta. Tutkielma osoitti, että tunteet voivat vaihdella inspiroitumisesta kateuteen sekä toivottomuuteen, ja ne voivat muokata nuorten naisten käsityksiä itsestään, omasta elämästään sekä siitä, millainen elämä olisi tavoittelemisen arvoista. Aihetta tarkastellaan kahden osaongelman kautta, joita ovat:
1. Miten lifestyle-vaikuttajien luoma sosiaalisen median sisältö voi vaikuttaa nuoriin naisiin?
2. Millaisia tunteita sosiaalinen vertailu voi herättää nuorissa naisissa?
Tutkielma on koostettu erilaisen tieteellisen kirjallisuuden avulla, eli tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tulokset toivat esiin, että sosiaalisen median vaikuttajat ja heidän luoma sisältö voivat muokata nuorten naisten tunteita ja ajatusmalleja. Lisäksi tutkimus tarjosi käsityksen siitä, miten sosiaalisen median sisältö herkistää nuoria naiskuluttajia sosiaaliselle vertailulle ja antoi arvokasta tietoa siitä, miten nuoret naiset voivat kehittää median lukutaitoaan ja suhtautumistaan sosiaalisen median sisältöihin terveellisellä sekä itsemyötätuntoisella tavalla. Tutkielman koon vuoksi useita jatkotutkimusehdotuksia jää avoimiksi. Yhtenä tärkeänä aiheena näen sosiaalisen median vaikuttajien vertaistuen mahdollisuudet, joita sosiaalisen median sisältö voi tarjota nuorille naisille.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [898]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste