Vanha taru on vastustamaton : Miten Kaunotar ja hirviö (2017) suhteutuu alkuperäisteokseensa?
Piittisjärvi, Pipsa (2024-06-06)
Vanha taru on vastustamaton : Miten Kaunotar ja hirviö (2017) suhteutuu alkuperäisteokseensa?
Piittisjärvi, Pipsa
(06.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251612
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251612
Tiivistelmä
Viime vuosina TV- ja elokuvakenttä on ollut täynnä erilaisia adaptaatioita, kuten
uudelleenfilmatisointeja sekä uudelleenkäynnistettyjä sarjoja. Tutkielmani aiheena on Walt Disney
Companyn uudelleenfilmatisoinnit, tarkemmin Kaunotar ja hirviö adaptaatio vuodelta 2017, joka
perustuu aikaisempaan samannimiseen animaatioelokuvaan vuodelta 1991. Tarkoituksenani on tutkia
vuoden 2017 näyteltyä Kaunotar ja hirviö uudelleenfilmatisointia, ja siihen tehtyjä muutoksia tai
alkuperäisestä ennallaan pidettyjä asioita, ja syitä näihin valintoihin. Käytän tutkimukseni
teoreettismetodologisena pohjana adaptaatiotutkimusta, varsinkin Linda Hutcheonin A Theory of
Adaptation (2012) sekä uudelleenfilmatisointitutkimukseen kuuluvaa Lauren Rosewarnen Why We
Remake: The Politics, Economics and Emotions of Film and TV Remakes (2020). Korostan
tutkielmassani myös Walt Disney Companyn asemaa vaikutusvaltaisena tuotantoyhtiönä sekä sen
nostalgialle perustuvaa brändiä, sillä tämä liittyy läheisesti siihen miksi yhtiö on viime aikoina
käyttänyt niin paljon resursseja animaatiokataloginsa uudelleenfilmatisointiin. Käyn tutkielmassani
siis pääasiallisesti läpi miten vuoden 2017 näytelmäelokuvaa tehdessä uusi teknologia, nostalgia sekä
muun muassa taloudelliset tavoitteet ovat vaikuttaneet siinä tehtyihin valintoihin.
uudelleenfilmatisointeja sekä uudelleenkäynnistettyjä sarjoja. Tutkielmani aiheena on Walt Disney
Companyn uudelleenfilmatisoinnit, tarkemmin Kaunotar ja hirviö adaptaatio vuodelta 2017, joka
perustuu aikaisempaan samannimiseen animaatioelokuvaan vuodelta 1991. Tarkoituksenani on tutkia
vuoden 2017 näyteltyä Kaunotar ja hirviö uudelleenfilmatisointia, ja siihen tehtyjä muutoksia tai
alkuperäisestä ennallaan pidettyjä asioita, ja syitä näihin valintoihin. Käytän tutkimukseni
teoreettismetodologisena pohjana adaptaatiotutkimusta, varsinkin Linda Hutcheonin A Theory of
Adaptation (2012) sekä uudelleenfilmatisointitutkimukseen kuuluvaa Lauren Rosewarnen Why We
Remake: The Politics, Economics and Emotions of Film and TV Remakes (2020). Korostan
tutkielmassani myös Walt Disney Companyn asemaa vaikutusvaltaisena tuotantoyhtiönä sekä sen
nostalgialle perustuvaa brändiä, sillä tämä liittyy läheisesti siihen miksi yhtiö on viime aikoina
käyttänyt niin paljon resursseja animaatiokataloginsa uudelleenfilmatisointiin. Käyn tutkielmassani
siis pääasiallisesti läpi miten vuoden 2017 näytelmäelokuvaa tehdessä uusi teknologia, nostalgia sekä
muun muassa taloudelliset tavoitteet ovat vaikuttaneet siinä tehtyihin valintoihin.