Vanhempien kokemukset toimintaterapeuttisista menetelmistä lastensa ADHD:n tukemisessa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Österman, Lotta (2024-06-04)
Vanhempien kokemukset toimintaterapeuttisista menetelmistä lastensa ADHD:n tukemisessa : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Österman, Lotta
(04.06.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250974
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061250974
Tiivistelmä
ADHD-diagnoosien asettaminen lapsille on yleistynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi. Tutkimusten mukaan ADHD-diagnosoitujen lasten perheissä esiintyy perhetason haasteita enemmän kuin neurotyypillisesti kehittyneiden lasten perheissä. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole vielä riittävästi tietoa siitä, miten näitä perheitä pystyttäisiin tukemaan ja siten välttämään negatiivisia seurauksia, joita oirekuva saattaa aiheuttaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on koota kansallista ja kansainvälistä tietoa integratiivisen kirjallisuuskatsauksen muodossa siitä, millaisia kokemuksia ADHD-diagnosoitujen lasten vanhemmilla on toimintaterapeuttisista menetelmistä lastensa ADHD:n tukemisessa. Saatua tutkimustietoa voidaan hyödyntää muun muassa uusien tukimuotojen kehittämistyössä, mutta myös taustatietona asiakaslähtöisiä kuntoutussuunnitelmia tehdessä.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla neljästä eri tietokannasta, jotka olivat Medic, PubMed, Cinahl sekä APA PsycInfo. Hakutuloksia valituilla hakulausekkeilla saatiin yhteensä 696 kappaletta, joista mukaanotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti valikoitiin artikkeleita lähempään tarkasteluun ensin otsikko- ja abstraktitasoisesti, josta edettiin tarkastelemaan koko tekstejä. Lopullinen aineisto koostui kymmenestä (n=10) artikkelista ja asetettuihin tutkimuskysymyksiin pyrittiin löytämään vastauksia analysoimalla aineistoa induktiivisella sisällönanalyysilla.
Vanhempien kokemuksia lastensa ADHD:n tukemisesta toimintaterapeuttisin menetelmin on tutkittu vielä suhteellisen niukasti ja tutkimustulokset ovat rajallisia. Kokemuksista nousi esiin neljä pääteemaa toimintaterapeuttisista menetelmistä, joilla tunnistettiin olleen vaikutusta lasten ADHD-oireiden tukemisessa. Nämä pääteemat olivat vanhemman oma osallisuus, ympäristötekijät, toimintatavat ja -strategiat sekä terapeutin rooli. Näistä kaikista osa-alueista löydettiin sellaisia tekijöitä, joista vanhemman näkökulmasta koettiin olleen hyötyä lapsensa sellaisten haasteiden tukemisessa, jotka liittyivät lapselle asetettuun ADHD-diagnoosiin.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla neljästä eri tietokannasta, jotka olivat Medic, PubMed, Cinahl sekä APA PsycInfo. Hakutuloksia valituilla hakulausekkeilla saatiin yhteensä 696 kappaletta, joista mukaanotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti valikoitiin artikkeleita lähempään tarkasteluun ensin otsikko- ja abstraktitasoisesti, josta edettiin tarkastelemaan koko tekstejä. Lopullinen aineisto koostui kymmenestä (n=10) artikkelista ja asetettuihin tutkimuskysymyksiin pyrittiin löytämään vastauksia analysoimalla aineistoa induktiivisella sisällönanalyysilla.
Vanhempien kokemuksia lastensa ADHD:n tukemisesta toimintaterapeuttisin menetelmin on tutkittu vielä suhteellisen niukasti ja tutkimustulokset ovat rajallisia. Kokemuksista nousi esiin neljä pääteemaa toimintaterapeuttisista menetelmistä, joilla tunnistettiin olleen vaikutusta lasten ADHD-oireiden tukemisessa. Nämä pääteemat olivat vanhemman oma osallisuus, ympäristötekijät, toimintatavat ja -strategiat sekä terapeutin rooli. Näistä kaikista osa-alueista löydettiin sellaisia tekijöitä, joista vanhemman näkökulmasta koettiin olleen hyötyä lapsensa sellaisten haasteiden tukemisessa, jotka liittyivät lapselle asetettuun ADHD-diagnoosiin.