Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esikouluikäisten luontosuhteen vaaliminen ja siihen vaikuttavat tekijät

Ramberg, Jaana; Eerola, Susanna (2024-06-05)

Esikouluikäisten luontosuhteen vaaliminen ja siihen vaikuttavat tekijät

Ramberg, Jaana
Eerola, Susanna
(05.06.2024)
Katso/Avaa
Ramberg_Jaana_Susanna_Eerola_opinnayte.pdf (735.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061251465
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten esikouluikäisten luontosuhdetta vaalitaan ja tuetaan päiväkodissa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tarkoitamme tässä tutkielmassa luontosuhteella ihmisen suhdetta ekologiseen ympäristöönsä. Tässä tutkimuksessa keskitytään löytämään tietoa keinoista, jotka tukevat ja kehittävät esikouluikäisen lapsen luontosuhdetta ja vaalivat sen olemassaoloa.
Päiväkodeissa vietetään yleisesti aikaa ulkona päivittäin, mutta luontosuhteen kannalta kysymys on ajasta, jolloin ollaan luonnossa tarkoituksella, oppimassa ja opettelemassa. Ympäristön suojelun ja kestävän kehityksen korostuessa nykypäivän kasvatuksessa ja opetuksessa, on opettaja tärkeässä roolissa suunnitellessaan pedagogista toimintaa luonnossa toteutettavaksi. Kasvatuksen myötä vahva luontosuhde toimii perustana ympäristöystävällisille käytösmalleille ja asenteille, joka puolestaan takaa asenteiden omaksumisen ja jatkumisen myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, joka toteutetaan sisältöanalyysina, perustuen kirjojen ja artikkelien teoreettiseen viitekehykseen ja päiväkodeissa teetettyyn kyselyyn. Teetetyssä kyselytutkimuksessa kävi ilmi, että esikouluikäisten luontosuhdetta tuetaan esiopetuksessa hyvin perinteisin keinoin. Luonnossa liikkuminen ja sen käyttäminen oppimisympäristönä oli molemmille tutkimukseen osallistuneille päiväkodeille itsestäänselvyys, sijainnista riippumatta. Myös aiemmat tutkimukset ja muu tutkimamme taustateoria tukivat täysin ajatusta siitä, miten tärkeää luonnossa liikkuminen ja luontosuhteen tukeminen ovat ihmiselle jo lapsuudesta lähtien.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [813]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste