Näytä suppeat kuvailutiedot

Sisäisen viestinnän merkitys organisaation muutosvalmiuteen

Villman, Anna (2024-06-11)

dc.contributor.authorVillman, Anna
dc.date.accessioned2024-06-17T21:30:33Z
dc.date.available2024-06-17T21:30:33Z
dc.date.issued2024-06-11
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/178508
dc.description.abstractOrganisaatiot kohtaavat jatkuvasti muutoksia, jotka voivat koskea esimerkiksi prosesseja, rakenteita tai kulttuuria. Näihin muutoksiin reagoiminen ja sopeutuminen vaatii organisaatioilta nopeaa toimintakykyä alati muuttuvassa toimintaympäristössä. Viime vuosina toimintaympäristöä ovat horjuttaneet muun muassa Ukrainan sota, energiakriisi ja korkea inflaatio. Nämä kriisit ovat pakottaneet yritykset mukautumaan uusiin olosuhteisiin. Vaikka muutoksista on tullut arkipäivää, monet niistä epäonnistuvat edelleen ja syynä on usein muutoksista viestiminen. Tämän vuoksi tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti, sisäisen viestinnän merkitystä organisaation muutosvalmiuteen. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aineistona on käytetty sisäistä viestintää ja organisaation muutosvalmiutta käsitteleviä vertaisarvioituja artikkeleita. Tutkielmassa käsitellään ensiksi sisäistä viestintää ja muutosvalmiutta erikseen, jonka jälkeen niiden yhteyksiä pohditaan analyysiluvussa. Pääosassa tutkielmassa tutkitaan etenkin johdon roolia muutoksen viestijöinä sekä avoimen ja tehokkaan sisäisen viestinnän merkitystä muutosprosessissa. Tutkielmassa havaittiin, että avoin ja tehokas sisäinen viestintä ja muutosvalmius ovat merkittäviä tekijöitä muutoksen onnistuneessa toteutuksessa. Tämän takia muutosvalmiuden luominen organisaatioon tulisi olla jatkuva prosessi. Muutosvalmiutta voidaan edistää tehokkaan sisäisen viestinnän avulla, sillä se auttaa vahvistamaan luottamusta organisaation johdon ja työntekijöiden välillä. Tehokkaasti toteutettu sisäinen viestintä edistää työntekijöiden sitoutumista muutosprosessiin, kun he pääsevät itse osaksi muutosta ja täten ymmärtävät syy-yhteydet oman työpanoksen ja organisaation menestyksen välillä. Tutkielmassa havaittiin, että jos viestintä ei ole riittävää organisaation työntekijöiden halu sitoutua muutokseen on hyvin vähäistä ja tämä voi lisätä mahdollista muutosvastarintaa.
dc.format.extent37
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectmuutosvalmius, sisäinen viestintä, sisäinen muutosviestintä
dc.titleSisäisen viestinnän merkitys organisaation muutosvalmiuteen
dc.type.ontasotfi=Kandidaatintutkielma|en=Bachelor's thesis|
dc.rights.accessrightssuljettu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2024061753702
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Johtaminen ja organisointi, Pori|en=Management and Organisation, Pori|
dc.contributor.departmentfi=Porin yksikkö|en=Pori Unit|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [963]
    fi=Tämän kokoelman töistä on julkaistu avoimessa verkossa ainoastaan tiivistelmä. Tekijä ei ole antanut lupaa teoksen kokotekstin julkaisemiseen Internetissä.|en=Theses in this collection have only abstract. The author of the thesis has not allowed to publish the fulltext of the thesis online.|

Näytä suppeat kuvailutiedot