Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kieliorientaatiot ja subjektipositiot maahanmuuttajataustaisiksi kategorisoitujen lasten ja nuorten kanssa työskentelevien sosiaalialan ammattilaisten haastatteluissa

Varjo, Mikael (2024-06-03)

Kieliorientaatiot ja subjektipositiot maahanmuuttajataustaisiksi kategorisoitujen lasten ja nuorten kanssa työskentelevien sosiaalialan ammattilaisten haastatteluissa

Varjo, Mikael
(03.06.2024)
Katso/Avaa
Varjo_Mikael_opinnayte.pdf (574.9Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024061855099
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan sitä, millaisia kieliorientaatioita ja subjektipositioita maahanmuuttajataustaisiksi kategorisoitujen lasten ja nuorten kanssa työskentelevien sosiaalialan ammattilaiset rakentavat puhuessaan kielestä. Aineisto koostuu Seinäjoen ammattikorkeakoulussa toteutetun Child-up-hankkeen haastatteluista: mukana on viisi yksilöhaastattelua koulukuraattorien kanssa ja neljä ryhmähaastattelua muiden sosiaalialan ammattilaisten kanssa. Haastateltavia on yhteensä 17. Diskurssianalyysin tukena käytetään määrällisiä korpustyökaluja. Analyysi paljastaa, että koulukuraattorien aineistossa painottuu orientaatioista kieli ongelmana, muilla sosiaalialan ammattilaisilla puolestaan kieli resurssina tai oikeutena. Kuraattorien kieli ongelmana -orientaatiolla on havaittavissa yhteys toiseuttavan he-puheen myötä siihen, että lapset ja nuoret hahmotetaan huolta ja tukea tarvitsevina passiivisina kohteina, kun taas vanhempien toimintaa pidetään puutteellisena tai lasten kehitystä vaarantavana. Muiden sosiaalialan ammattilaisten resurssiorientaatiossa puolestaan painottuu usein suomen kielen oppimisen tärkeys, jolloin ammatillisen me-puheen taustalla saattaa vaikuttaa tehokkuusajattelu kielellisten oikeuksien ja monikielisyyden ihanteen sijaan ja asiakkaiden oma toimijuus nähdään vähäisenä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5165]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste