Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kasvattajan rooli lapsen vapaan leikin tukijana varhaiskasvatuksessa

Kunnas, Katja; Auvinen, Alfija (2024-10-31)

Kasvattajan rooli lapsen vapaan leikin tukijana varhaiskasvatuksessa

Kunnas, Katja
Auvinen, Alfija
(31.10.2024)
Katso/Avaa
Opiskelija1Kunnas_Katja_Opiskelija2Auvinen_Alfija_opinnayte.pdf (606.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024110188469
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on kasvattajan rooli lasten vapaan leikin tukijana varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkielmassa haluttiin selvittää kuinka tärkeäksi kasvattajat kokevat vapaan leikin tukemisen ja minkälaisia tukimuotoja varhaiskasvatuksen arjessa on käytössä. Lisäksi selvitettiin, miten lasten vapaata leikkiä havainnoidaan ja kuinka säännöllistä havainnointi on sekä miten havaintoja dokumentointiin. Leikki on lapselle luontainen tapa oppia ja kehittyä. Leikkien avulla opitaan kieltä, sosiaalisia suhteita, tunnetaitoja ja vuorovaikutusta. Leikissä lapsen koko keho, aistit, tunteet, ajattelu ja mielikuvat aktivoituvat ja lapsi käsittelee kokemuksiaan ajattelun ja mielikuvien avulla.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomake tutkimuksena. Webropol- kysely lähetettiin yhden varsinaissuomalaisen kaupungin suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa työskenteleville kasvattajille. Vastausten avulla selvitettiin kasvattajien kokemuksia vapaan leikin tukemisesta ja käytössä olevista tukimuodoista. Kyselyn avulla saatuja vastauksia analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tuloksien mukaan vapaan leikin tukeminen nähtiin erittäin tärkeäksi. Tärkeimmiksi tukimuodoiksi koettiin pienryhmätoiminta sekä kasvattajan läsnäolo leikeissä. Lisäksi lasten leikin havainnointi nähtiin merkitykselliseksi toimintatavaksi, jolloin pystyttiin havainnoimaan lapsen kehitystä ja suunnittelemaan tarvittavia tukimuotoja leikin tukemisessa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [963]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste