Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivaation vaikutus metalingvististen taitojen oppimiseen : Kolmasluokkalaisten virkkeenmuodostus sanelutehtävissä ja ohjatussa kirjoittamisessa

Enges, Petra (2024-12-05)

Motivaation vaikutus metalingvististen taitojen oppimiseen : Kolmasluokkalaisten virkkeenmuodostus sanelutehtävissä ja ohjatussa kirjoittamisessa

Enges, Petra
(05.12.2024)
Katso/Avaa
Enges_Petra_opinnayte.pdf (120.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241211101383
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitän, miten kolmasluokkalaiset äidinkielen puhujat suoriutuvat lauseiden kirjoittamisesta erilaisissa tehtävätyypeissä ja millaisia yhteyksiä tuloksilla on oppiaineen opiskelua koskeviin asenteisiin tai oppilaiden arvioon omasta osaamisestaan. Tarkastelun kohteena ovat sekä oppilaiden ortografiset ja metalingvistiset taidot että niiden yhteys motivaatioon.
Tutkimusaineiston muodostaa suomenkielisiltä kolmasluokkalaisilta (n = 85) keräämäni aineisto, joka käsittää kolme erilaista lauseenmuodostustehtävää sekä oppilaiden ja ja heidän huoltajiensa täyttämät asennekyselyt. Tarkastelen oppilaiden tuottamia vastauksia kvantitatiivisen analyysin avulla sekä vastausten oikeellisuuden että niissä esiintyvien normipoikkeamien näkökulmasta. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat kielitiedon opettamiseen, kielellisen tietoisuuden kehittymiseen, oppimisen ja osaamisen arviointiin sekä motivaatioon liittyvä tutkimustieto.
Tutkimuksen perusteella sanelutehtävässä osoitettu hyvä ortografinen osaaminen ei yksiselitteisesti ennusta menestystä ohjatuissa lauseenmuodostuksen tehtävissä. Keskimäärin parhaiten oppilaat menestyivät vähäistä tuottoa vaativassa aukkotehtävässä. Odotusarvoteorian mukaisesti ne oppilaat, jotka arvioivat oman osaamisensa heikoksi, välttelivät vapaata tuottoa vaativaa sanapilvitehtävää. Asennekyselyn perusteella tutkimukseen osallistuneet oppilaat pitivät äidinkielen opiskelua yleisesti sekä mieluisana että tarpeellisena.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [966]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste