Vastuullinen hankintojen johtaminen kosmetiikkateollisuuden toimitusketjussa
Rahkonen, Emilia (2024-12-17)
Vastuullinen hankintojen johtaminen kosmetiikkateollisuuden toimitusketjussa
Rahkonen, Emilia
(17.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105392
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241219105392
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee kosmetiikkateollisuuden hankintojen vastuullisuutta ja niitä tekijöitä, jotka ohjaavat alaa kestävämpiin toimintatapoihin. Tutkielmassa käsitellään vastuullisuuteen liittyviä osa-alueita, kuten eettistä hankintaa, toimittajavalintaa, toimitusketjun läpinäkyvyyttä ja raportointia. Lisäksi tutkielmassa käsitellään kolmoistilinpäätöksen periaatteet ja analysoidaan sidosryhmäpaineiden, kuten kuluttajien, sijoittajien ja sääntelyn, vaikutusta yritysten vastuullisuustoimiin sekä muita kestävyyteen ajavia tekijöitä. Tutkielman tavoitteena on tarjota kokonaisvaltainen kuva tekijöistä, jotka ohjaavat kosmetiikkateollisuutta kohti vastuullisempia toimintatapoja, sekä esitellä keinoja, joilla alan hankintaketjuja voidaan kehittää vastuullisempaan suuntaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastuullisuuden ajureita ovat kuluttajien asenteiden muutos ja kasvava kiinnostus vastuullisuutta kohtaan, mikä lisää kysyntää eettisesti ja ympäristöystävällisesti tuotetuille tuotteille. Tämän lisäksi muut sidosryhmät, kuten kansalaisjärjestöt ja sijoittajat, asettavat paineita yrityksille omaksua vastuullisempia toimintatapoja. Myös kiristyvä lainsäädäntö toimii merkittävänä ohjaavana tekijänä, joka edellyttää yrityksiltä entistä suurempaa läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta toimitusketjuissaan. Hankinnoissa yrityksen arvovalinnat koostuvat, ja vastuullisuutta voidaan edistää esimerkiksi luomalla kattava vastuullisuusstrategia, joka ohjaa kaikkia yrityksen hankintoja. Lisäksi vastuullisuutta voidaan edistää suosimalla eettisesti tuotettuja raaka-aineita, valvomalla toimittajien vastuullisuutta säännöllisten auditointien ja arviointien avulla, hyödyntämällä vastuullisen toimittajavalinnan mallia sekä varmistamalla, että sopimukset ovat molemmille osapuolille reiluja ja tukevat pitkäjänteistä yhteistyötä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastuullisuuden ajureita ovat kuluttajien asenteiden muutos ja kasvava kiinnostus vastuullisuutta kohtaan, mikä lisää kysyntää eettisesti ja ympäristöystävällisesti tuotetuille tuotteille. Tämän lisäksi muut sidosryhmät, kuten kansalaisjärjestöt ja sijoittajat, asettavat paineita yrityksille omaksua vastuullisempia toimintatapoja. Myös kiristyvä lainsäädäntö toimii merkittävänä ohjaavana tekijänä, joka edellyttää yrityksiltä entistä suurempaa läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta toimitusketjuissaan. Hankinnoissa yrityksen arvovalinnat koostuvat, ja vastuullisuutta voidaan edistää esimerkiksi luomalla kattava vastuullisuusstrategia, joka ohjaa kaikkia yrityksen hankintoja. Lisäksi vastuullisuutta voidaan edistää suosimalla eettisesti tuotettuja raaka-aineita, valvomalla toimittajien vastuullisuutta säännöllisten auditointien ja arviointien avulla, hyödyntämällä vastuullisen toimittajavalinnan mallia sekä varmistamalla, että sopimukset ovat molemmille osapuolille reiluja ja tukevat pitkäjänteistä yhteistyötä.