"Saatan ajatella negatiivisesti vain "leikkiväni" yliopistossa opiskelijaa" : Huijarisyndrooma yliopisto-opiskelijoilla
Palmu, Maria (2025-01-09)
"Saatan ajatella negatiivisesti vain "leikkiväni" yliopistossa opiskelijaa" : Huijarisyndrooma yliopisto-opiskelijoilla
Palmu, Maria
(09.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501204771
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501204771
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee huijarisyndrooman ilmenemistä yliopisto-opiskelijoilla. Tässä tutkimuksessa haluan selvittää opiskelijoiden kokemuksia siitä, miten huijarisyndrooma ilmenee yliopisto-opinnoissa ja millaisia yliopisto-opintoihin liittyviä tekijöitä opiskelijat yhdistävät huijarisyndrooman kokemiseen. Huijarisyndroomalla tarkoitetaan ilmiötä, jossa henkilö uskoo saavuttaneensa jotain ilman omaa ansiotaan. Konkreettisista saavutuksista huolimatta huijarisyndroomasta kärsivä ei usko omaan osaamiseensa vaan voi ajatella menestyksensä johtuvan esimerkiksi hyvästä tuurista tai muiden virheistä. Huijarisyndroomaa kohdataan usein akateemisessa maailmassa, sillä esimerkiksi kilpailu ja jatkuva arviointi muodostavat sille otolliset olosuhteet. Keräsin laadullisen tutkimusaineiston anonyymisti Webropol-kyselylomakkeella. Aineistonkeruutapa valikoitui aiheen arkaluontoisuuden takia. Kyselyyn vastasi yhteensä 24 humanististen alojen opiskelijaa. Aineistoa on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan opiskelijat kokevat huijarisyndroomaa yliopistokontekstissa erityisesti erilaisten suoritusten yhteydessä, sosiaalisissa tilanteissa ja yliopistoon pääsemisen yhteydessä. Vastauksista käy myös ilmi, että opiskelijat kokevat huijarisyndrooman aiheuttavan prokrastinaatiota ja huonoa itseluottamusta. Lisäksi sen koettiin vaikuttavan opiskelumotivaatioon. Opiskelijoiden omien ajatusten mukaan yliopistossa huijarisyndroomalle altistaa ainakin ulkopuolelta tuleva paine, yliopiston sisäinen kilpailu ja suorituskeskeisyys.