Moniammatillisen yhteistyön toteutuminen opiskeluhuollossa eri ammattiryhmien kokemana : Kokemukset yhteistyön toteutumisesta ennen ja jälkeen sote-uudistuksen
Koilahti, Taika; Pere, Aino (2024-12-27)
Moniammatillisen yhteistyön toteutuminen opiskeluhuollossa eri ammattiryhmien kokemana : Kokemukset yhteistyön toteutumisesta ennen ja jälkeen sote-uudistuksen
Koilahti, Taika
Pere, Aino
(27.12.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501318415
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501318415
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan perusopetuksen opiskeluhuollon ammattilaisten kokemuksia moniammatillisen yhteistyön toteutumisesta. Tavoitteena on selvittää miten opiskeluhuoltoryhmän eri ammattiryhmien kokemukset eroavat toisistaan. Lisäksi selvitetään kokemuksia sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tuomista muutoksista. Uudistuksen tavoitteena oli tuottaa entistä tavoitettavampia ja laadukkaampia palveluita sekä luoda mahdollisuuksia saumattomampaan yhteistyöhön ammattilaisten välillä. Suuret muutokset koskettivat myös opiskeluhuoltoa. Näistä lähtökohdista on tärkeä tutkia sitä, miten opiskeluhuollossa työskentelevät ammattilaiset kokevat muutoksen vaikutukset.
Tutkimus edustaa laadullista tutkimusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu moniammatillisen yhteistyön käsitteestä sekä samalla luo ymmärrystä opiskeluhuollon toiminnasta ja sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksesta. Tutkimusaineisto on osa MONOPS-hankkeen keväällä 2023 tuottamaa aineistoa. MONOPS-hanke tutkii moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita perusopetuksen oppilashuollossa (Sote-akatemia 2024). Aineisto hankittiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja tässä tutkimuksessa käytettävä aineisto rajautuu kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin. Vastauksia saatiin 111:ta vastaajalta yhteensä 290. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja tukena oli Bronsteinin (2003) malli moniammatillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksessa tarkastellaan vastauksia ammattiryhmittäin.
Tutkimustulosten mukaan ammattilaisilla on hyvin samankaltaisia kokemuksia moniammatillisen opiskeluhuollon toteuttamisesta. Ammattilaiset kokevat, että moniammatillisuus toimiessaan antaa mahdollisuuden oppilaan kokonaisvaltaiseen oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Tulosten mukaan moniammatillisen yhteistyön toteuttamiselle kuitenkin ilmenee usein esteitä, jolloin yhteistyötä on vaikeaa tai mahdotonta toteuttaa. Opiskeluhuollossa moniammatillisen yhteistyön toteutumista rajoittaa esimerkiksi kiire ja resurssipula. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä ammattilaiset kokevat yhteistyön toteuttamisen lähtökohtien heikentyneen, kun tiedonsiirron haasteet kuntien ja hyvinvointialueiden välillä on vaikeuttanut toimintaa. Kokemukset kulminoituvat Suomessa yleisesti koulujen käytössä olevan tietojärjestelmä Wilman käyttörajoituksiin.
Jokainen ammattiryhmä kuvailee yhteistyön toteutumista oman asemansa kautta, mutta kokemuksissa ilmenee paljon yhteneväisyyksiä eri ammattiryhmien välillä. Tulokset osoittavat, että sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus heikensi moniammatillista yhteistyötä opiskeluhuollossa ammattilaisten kokemuksen mukaan. Tulokset antavat viitteitä tarpeesta kehittää moniammatillista yhteistyötä oppilaitoksissa.
Tutkimus edustaa laadullista tutkimusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu moniammatillisen yhteistyön käsitteestä sekä samalla luo ymmärrystä opiskeluhuollon toiminnasta ja sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksesta. Tutkimusaineisto on osa MONOPS-hankkeen keväällä 2023 tuottamaa aineistoa. MONOPS-hanke tutkii moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita perusopetuksen oppilashuollossa (Sote-akatemia 2024). Aineisto hankittiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja tässä tutkimuksessa käytettävä aineisto rajautuu kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin. Vastauksia saatiin 111:ta vastaajalta yhteensä 290. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja tukena oli Bronsteinin (2003) malli moniammatillisesta yhteistyöstä. Tutkimuksessa tarkastellaan vastauksia ammattiryhmittäin.
Tutkimustulosten mukaan ammattilaisilla on hyvin samankaltaisia kokemuksia moniammatillisen opiskeluhuollon toteuttamisesta. Ammattilaiset kokevat, että moniammatillisuus toimiessaan antaa mahdollisuuden oppilaan kokonaisvaltaiseen oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Tulosten mukaan moniammatillisen yhteistyön toteuttamiselle kuitenkin ilmenee usein esteitä, jolloin yhteistyötä on vaikeaa tai mahdotonta toteuttaa. Opiskeluhuollossa moniammatillisen yhteistyön toteutumista rajoittaa esimerkiksi kiire ja resurssipula. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä ammattilaiset kokevat yhteistyön toteuttamisen lähtökohtien heikentyneen, kun tiedonsiirron haasteet kuntien ja hyvinvointialueiden välillä on vaikeuttanut toimintaa. Kokemukset kulminoituvat Suomessa yleisesti koulujen käytössä olevan tietojärjestelmä Wilman käyttörajoituksiin.
Jokainen ammattiryhmä kuvailee yhteistyön toteutumista oman asemansa kautta, mutta kokemuksissa ilmenee paljon yhteneväisyyksiä eri ammattiryhmien välillä. Tulokset osoittavat, että sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus heikensi moniammatillista yhteistyötä opiskeluhuollossa ammattilaisten kokemuksen mukaan. Tulokset antavat viitteitä tarpeesta kehittää moniammatillista yhteistyötä oppilaitoksissa.