Psykiatriset sairaanhoitajat osana kouluterveydenhuoltoa
Sarkki, Jasmin (2025-01-14)
Psykiatriset sairaanhoitajat osana kouluterveydenhuoltoa
Sarkki, Jasmin
(14.01.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502039278
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502039278
Tiivistelmä
Johdanto: Maailmanlaajuisesti noin 14% 10 – 19 -vuotiaista kärsii mielenterveyden häiriöstä.
Kouluihin sijoitetut mielenterveyspalvelut tehostavat ennaltaehkäisevää hoitotyötä ja vähentävät
vakavien mielenterveyshäiriöiden riskiä. Kouluterveydenhoitajilla ei ole tarpeeksi osaamista, jotta he
kykenisivät kokonaisvaltaisesti auttamaan mielenterveyden haasteista kärsiviä lapsia ja nuoria.
Moniammatillinen yhteistyö vastaa paremmin potilaan tarpeisiin ja kykenee täten tarjoamaan entistä
turvallisempaa ja parempaa hoitoa. Psykiatrisilla sairaanhoitajilla on kattava osaaminen
mielenterveyden arvioinnista ja heidän ammattiosaamisensa tarve on kasvanut merkittävästi.
Tarkoitus: Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata psykiatristen sairaanhoitajien toimintaa osana
moniammatillista kouluterveydenhuoltoa sekä heidän asiantuntijaroolinsa ilmenemistä
moniammatillisessa kouluyhteisössä.
Metodit: Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena, kuvailevana tutkimuksena. Tutkimuksen
kohderyhmänä olivat turkulaisten koulujen henkilökunta ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueeseen
kuuluvat kouluterveydenhuollon henkilökunta. Tutkimuksessa käytettiin tarkoituksenmukaista otantaa.
Tutkimukseen tavoiteltiin yhteensä 20 haastateltavaa. Tutkittavien tuli työskennellä turkulaisissa
kouluissa, joissa työskenteli psykiatrisia sairaanhoitajia. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla
yksilöhaastatteluilla. Aineisto analysoitiin sisällön analyysilla deduktiivis-induktiivisesti,
analyysimatriisin avulla.
Tulokset: Yksilöhaastatteluita suoritettiin kahdeksan (n = 8) etähaastatteluina Zoom-ohjelman
välityksellä tammikuun ja huhtikuun 2024 välisellä ajalla. Haastateltavina ammattilaisina olivat
psykiatriset sairaanhoitajat, opettaja, koulukuraattori, psykologi ja kouluterveydenhoitaja. Tulokset
luokiteltiin kahteen eri pääkategoriaan: psykiatristen sairaanhoitajien erityisosaaminen ja psykiatristen
sairaanhoitajien toiminta osana moniammatillista yhteistyötä kouluissa. Näiden kahden kategorian alle
löydettiin yhteensä 11 eri alakategoriaa: kliininen erikoistuminen, mielenterveyden riskien arviointi ja
-hallinta, psykiatriset interventiot, tieto psykiatriasta, vuorovaikutustaidot, vanhempien osallistaminen,
kommunikaatio, roolit ja vastuut, ongelmanratkaisu, arvot ja etiikka ja yhteistyö.
Johtopäätökset: Psykiatriset sairaanhoitajat koetaan tärkeänä ja tarpeellisena osana
kouluterveydenhuoltoa. Heidän ammattiosaamisensa parantaa kouluterveydenhuollon palvelutarjontaa
ammattilaisten mielestä. Lisäksi he parantavat lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hoitotyötä sekä
mahdollistavat laadukkaamman mielenterveyden hoidon. Moniammatillisen työn järjestämisessä on
kuitenkin vielä kehitettävää. Eri roolituksia tulee selkeyttää ja tarvittavat työtilat tulee mahdollistaa,
jotta yhteistyö olisi saumattomampaa ja oppilaat saisivat tarpeitaan parhaiten vastaavaa hoitoa.
Moniammatillinen yhteistyö tulee toteuttaa niin, että vaitiolovelvollisuus toteutuu, ja että oppilas saa
kokonaisvaltaista tukea ja hoitoa kouluyhteisöstä. Backround: Worldwide approximately 14% of 10 to 19-year-olds suffer from mental health disorders.
Mental health services that are positioned in schools strengthen preventive care and decrease the risk
of severe mental health disorders. At this moment school health nurses are not capable enough to
holistically help adolescents with mental health challenges. Multiprofessional care responds better to
the patients’ needs and can offer better and safer care. Psychiatric nurses have a vast knowledge of
mental health evaluations and there is also a rising demand for their expertise.
Objective: The objective of this study was to describe how psychiatric nurses perform as a part of a
multiprofessional school-healthcare system and how their expertise transpires in the school
community.
Methods: This study was conducted as a qualitative descriptive study. The focus group was school
and school-healthcare system employees of the schools in Turku and in the wellbeing services county
of Southwest Finland. This study utilized a purposeful sampling. In total 20 interviewees were
pursued. The examinees were required to work in Turku, at schools where there were psychiatric
nurses positioned. The research material was gathered with semi-structured individual interviews. The
research material was analysed with deductive-inductive content analysis, with the aid of an analysis
matrix.
Results: In total, eight (n = 8) individual interviews were conducted via Zoom between January 2024
and April 2024. The interviewed professionals represented psychiatric nurses, teachers, school social
workers, psychologists and school health nurses. The results were divided in two main categories: the
expertise of psychiatric nurses and the performance of psychiatric nurses as a part of a
multiprofessional collaboration in schools. 11 different sub-categories were found divided between the
main categories: interaction skills, knowledge about psychiatry, psychiatric interventions, mental
health risks evaluation and management, clinical expertise, collaboration, dignity and ethics, roles and
responsibilities, communications, and involvement of parents.
Conclusion: Psychiatric nurses are seen as an important and essential part of the school health care
system. According to other professionals, psychiatric nurses’ expertise enhances the servicescape.
Furthermore, psychiatric nurses improve adolescents’ holistic care and enable better quality for mental
health care. However, multiprofessional collaboration still requires some improvement. Different roles
need to be clarified, and necessary workspaces enabled. These are requirements for seamless
collaboration and that allows the adolescents to have the care best suited for their needs. Notably,
multiprofessional collaboration needs to be organized in a way that ensures confidentiality is not
compromised and the pupil receives comprehensive care and support from the school community.
Kouluihin sijoitetut mielenterveyspalvelut tehostavat ennaltaehkäisevää hoitotyötä ja vähentävät
vakavien mielenterveyshäiriöiden riskiä. Kouluterveydenhoitajilla ei ole tarpeeksi osaamista, jotta he
kykenisivät kokonaisvaltaisesti auttamaan mielenterveyden haasteista kärsiviä lapsia ja nuoria.
Moniammatillinen yhteistyö vastaa paremmin potilaan tarpeisiin ja kykenee täten tarjoamaan entistä
turvallisempaa ja parempaa hoitoa. Psykiatrisilla sairaanhoitajilla on kattava osaaminen
mielenterveyden arvioinnista ja heidän ammattiosaamisensa tarve on kasvanut merkittävästi.
Tarkoitus: Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata psykiatristen sairaanhoitajien toimintaa osana
moniammatillista kouluterveydenhuoltoa sekä heidän asiantuntijaroolinsa ilmenemistä
moniammatillisessa kouluyhteisössä.
Metodit: Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena, kuvailevana tutkimuksena. Tutkimuksen
kohderyhmänä olivat turkulaisten koulujen henkilökunta ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueeseen
kuuluvat kouluterveydenhuollon henkilökunta. Tutkimuksessa käytettiin tarkoituksenmukaista otantaa.
Tutkimukseen tavoiteltiin yhteensä 20 haastateltavaa. Tutkittavien tuli työskennellä turkulaisissa
kouluissa, joissa työskenteli psykiatrisia sairaanhoitajia. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla
yksilöhaastatteluilla. Aineisto analysoitiin sisällön analyysilla deduktiivis-induktiivisesti,
analyysimatriisin avulla.
Tulokset: Yksilöhaastatteluita suoritettiin kahdeksan (n = 8) etähaastatteluina Zoom-ohjelman
välityksellä tammikuun ja huhtikuun 2024 välisellä ajalla. Haastateltavina ammattilaisina olivat
psykiatriset sairaanhoitajat, opettaja, koulukuraattori, psykologi ja kouluterveydenhoitaja. Tulokset
luokiteltiin kahteen eri pääkategoriaan: psykiatristen sairaanhoitajien erityisosaaminen ja psykiatristen
sairaanhoitajien toiminta osana moniammatillista yhteistyötä kouluissa. Näiden kahden kategorian alle
löydettiin yhteensä 11 eri alakategoriaa: kliininen erikoistuminen, mielenterveyden riskien arviointi ja
-hallinta, psykiatriset interventiot, tieto psykiatriasta, vuorovaikutustaidot, vanhempien osallistaminen,
kommunikaatio, roolit ja vastuut, ongelmanratkaisu, arvot ja etiikka ja yhteistyö.
Johtopäätökset: Psykiatriset sairaanhoitajat koetaan tärkeänä ja tarpeellisena osana
kouluterveydenhuoltoa. Heidän ammattiosaamisensa parantaa kouluterveydenhuollon palvelutarjontaa
ammattilaisten mielestä. Lisäksi he parantavat lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hoitotyötä sekä
mahdollistavat laadukkaamman mielenterveyden hoidon. Moniammatillisen työn järjestämisessä on
kuitenkin vielä kehitettävää. Eri roolituksia tulee selkeyttää ja tarvittavat työtilat tulee mahdollistaa,
jotta yhteistyö olisi saumattomampaa ja oppilaat saisivat tarpeitaan parhaiten vastaavaa hoitoa.
Moniammatillinen yhteistyö tulee toteuttaa niin, että vaitiolovelvollisuus toteutuu, ja että oppilas saa
kokonaisvaltaista tukea ja hoitoa kouluyhteisöstä.
Mental health services that are positioned in schools strengthen preventive care and decrease the risk
of severe mental health disorders. At this moment school health nurses are not capable enough to
holistically help adolescents with mental health challenges. Multiprofessional care responds better to
the patients’ needs and can offer better and safer care. Psychiatric nurses have a vast knowledge of
mental health evaluations and there is also a rising demand for their expertise.
Objective: The objective of this study was to describe how psychiatric nurses perform as a part of a
multiprofessional school-healthcare system and how their expertise transpires in the school
community.
Methods: This study was conducted as a qualitative descriptive study. The focus group was school
and school-healthcare system employees of the schools in Turku and in the wellbeing services county
of Southwest Finland. This study utilized a purposeful sampling. In total 20 interviewees were
pursued. The examinees were required to work in Turku, at schools where there were psychiatric
nurses positioned. The research material was gathered with semi-structured individual interviews. The
research material was analysed with deductive-inductive content analysis, with the aid of an analysis
matrix.
Results: In total, eight (n = 8) individual interviews were conducted via Zoom between January 2024
and April 2024. The interviewed professionals represented psychiatric nurses, teachers, school social
workers, psychologists and school health nurses. The results were divided in two main categories: the
expertise of psychiatric nurses and the performance of psychiatric nurses as a part of a
multiprofessional collaboration in schools. 11 different sub-categories were found divided between the
main categories: interaction skills, knowledge about psychiatry, psychiatric interventions, mental
health risks evaluation and management, clinical expertise, collaboration, dignity and ethics, roles and
responsibilities, communications, and involvement of parents.
Conclusion: Psychiatric nurses are seen as an important and essential part of the school health care
system. According to other professionals, psychiatric nurses’ expertise enhances the servicescape.
Furthermore, psychiatric nurses improve adolescents’ holistic care and enable better quality for mental
health care. However, multiprofessional collaboration still requires some improvement. Different roles
need to be clarified, and necessary workspaces enabled. These are requirements for seamless
collaboration and that allows the adolescents to have the care best suited for their needs. Notably,
multiprofessional collaboration needs to be organized in a way that ensures confidentiality is not
compromised and the pupil receives comprehensive care and support from the school community.