SME Internationalization through Acquisitions : Finnish SMEs expanding to Germany
Inginen, Eva (2025-02-03)
SME Internationalization through Acquisitions : Finnish SMEs expanding to Germany
Inginen, Eva
(03.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502059849
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502059849
Tiivistelmä
This thesis is commissioned by the Finnish Business Transfer Forum (Omistajanvaihdosfoorumi), which aims to promote and foster a better environment for SMEs’ business transfers. Business transfers, including generational changes and acquisitions, are likely to increase in the future. Acquisitions, in particular, provide an alternative avenue for business expansion, growth and internationalization, also contributing to healthy market dynamics. This thesis suggests that there are various advantages to choosing acquisition as a market entry strategy. Small and medium enterprises (SMEs) are a backbone of the economy, driving economic growth, job creation and innovation. Given the limited market potential in Finland, many SMEs must look for growth opportunities abroad. Promoting and supporting such growth can support local economic well-being and its competitiveness. While foreign acquisitions are widely researched in international business, a vast majority of studies focus on multinational enterprises, leaving a gap in the understanding of SME acquisitions. This thesis seeks to identify internationalization opportunities for Finnish SMEs, with particular focus on the German market. Germany’s large size, sophisticated market and industries, and strategic location in Central Europe might present internationalization and growth opportunities for Finnish SMEs. By investigating how and when acquisitions generate value, alongside the central challenges of SME acquisitions, I seek to uncover factors that contribute to successful foreign acquisitions. The findings indicate the pre-acquisition decisions play a critical role in determining the success or failure of acquisitions. Success also depends on effective management of the process, and the quality of post acquisition integration. While there are several factors that must be considered to achieve desired objectives, proper preparation, competent management and support of external professionals can enable Finnish SMEs to internationalize their business through acquisition. Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Omistajanvaihdosfoorumi, jonka tavoitteena on edistää pk-yritysten omistajanvaihdoksia ja luoda niille suotuisampaa toimintaympäristöä. Omistajanvaihdokset, joihin lukeutuu sukupolvenvaihdokset ja yritysostot, tulevat todennäköisesti lisääntymään tulevaisuudessa. Yritysostot tarjoavat vaihtoehtoisen väylän liiketoiminnan laajentamiselle ja kansainvälistymiselle, mikä myös edistää tervettä markkinadynamiikkaa. Tässä tutkimuksessa esitän, että yritysostojen valitsemisella on useita etuja kansainvälistymiselle. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat talouden selkäranka, joka edistää talouskasvua, työllistymistä ja innovaatioita. Koska Suomen markkinapotentiaali on rajallinen, monet pk-yritykset joutuvat etsimään kasvumahdollisuuksia ulkomailta. Tällaisen kasvun edistäminen voi tukea Suomen taloudellista hyvinvointia ja kilpailukykyä. Vaikka ulkomaisia yritysostoja tutkitaan laajasti kansainvälisessä liiketoiminnassa, valtaosa tutkimuksista keskittyy monikansallisiin yrityksiin, jättäen aukon pk-yritysten yritysostojen ymmärtämiseen. Tässä opinnäytetyössä pyrin kartoittamaan suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymismahdollisuuksia, keskittyen erityisesti Saksan markkinoihin. Saksan suuri koko, kehittyneet markkinat ja toimialat sekä strateginen sijainti Keski-Euroopassa saattavat tarjoavat kansainvälistymis- ja kasvumahdollisuuksia suomalaisille pk-yrityksille. Tutkimalla, miten ja milloin yritysostot tuottavat arvoa, sekä pk-yritysten yritysostojen keskeisiä haasteita, pyrin löytämään tekijöitä, jotka edistävät onnistuneita ulkomaisia yritysostoja. Löydökset osoittavat, että yritysostoa edeltävillä päätöksillä on suuri vaikutus yritysostojen onnistumiseen. Menestys riippuu myös prosessin hallinnasta ja yritysoston jälkeisen integroinnin laadusta. Vaikka haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi on otettava huomioon useita erilaisia tekijöitä, niistä asianmukainen valmistelu, pätevä johto ja ulkopuolisten ammattilaisten tuki voivat merkittävästi auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään yritysostojen avulla.