Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SME Internationalization through Acquisitions : Finnish SMEs expanding to Germany

Inginen, Eva (2025-02-03)

SME Internationalization through Acquisitions : Finnish SMEs expanding to Germany

Inginen, Eva
(03.02.2025)
Katso/Avaa
THESIS%20FINAL.pdf (704.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202502059849
Tiivistelmä
This thesis is commissioned by the Finnish Business Transfer Forum (Omistajanvaihdosfoorumi), which ‎aims to promote and foster a better environment for SMEs’ business transfers. Business transfers, ‎including generational changes and acquisitions, are likely to increase in the future. Acquisitions, in ‎particular, provide an alternative avenue for business expansion, growth and internationalization, also ‎contributing to healthy market dynamics. This thesis suggests that there are various advantages to ‎choosing acquisition as a market entry strategy. Small and medium enterprises (SMEs) are a backbone of ‎the economy, driving economic growth, job creation and innovation. Given the limited market potential in ‎Finland, many SMEs must look for growth opportunities abroad. Promoting and supporting such growth ‎can support local economic well-being and its competitiveness. While foreign acquisitions are widely ‎researched in international business, a vast majority of studies focus on multinational enterprises, leaving ‎a gap in the understanding of SME acquisitions. This thesis seeks to identify internationalization ‎opportunities for Finnish SMEs, with particular focus on the German market. Germany’s large size, ‎sophisticated market and industries, and strategic location in Central Europe might present ‎internationalization and growth opportunities for Finnish SMEs. By investigating how and when ‎acquisitions generate value, alongside the central challenges of SME acquisitions, I seek to uncover factors ‎that contribute to successful foreign acquisitions. The findings indicate the pre-acquisition decisions play a ‎critical role in determining the success or failure of acquisitions. Success also depends on effective ‎management of the process, and the quality of post acquisition integration. While there are several factors ‎that must be considered to achieve desired objectives, proper preparation, competent management and ‎support of external professionals can enable Finnish SMEs to internationalize their business through ‎acquisition.‎
 
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Omistajanvaihdosfoorumi, jonka tavoitteena on edistää pk-‎yritysten omistajanvaihdoksia ja luoda niille suotuisampaa toimintaympäristöä. Omistajanvaihdokset, ‎joihin lukeutuu sukupolvenvaihdokset ja yritysostot, tulevat todennäköisesti lisääntymään ‎tulevaisuudessa. Yritysostot tarjoavat vaihtoehtoisen väylän liiketoiminnan laajentamiselle ja ‎kansainvälistymiselle, mikä myös edistää tervettä markkinadynamiikkaa. Tässä tutkimuksessa esitän, että ‎yritysostojen valitsemisella on useita etuja kansainvälistymiselle. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat ‎talouden selkäranka, joka edistää talouskasvua, työllistymistä ja innovaatioita. Koska Suomen ‎markkinapotentiaali on rajallinen, monet pk-yritykset joutuvat etsimään kasvumahdollisuuksia ulkomailta. ‎Tällaisen kasvun edistäminen voi tukea Suomen taloudellista hyvinvointia ja kilpailukykyä. Vaikka ‎ulkomaisia yritysostoja tutkitaan laajasti kansainvälisessä liiketoiminnassa, valtaosa tutkimuksista keskittyy ‎monikansallisiin yrityksiin, jättäen aukon pk-yritysten yritysostojen ymmärtämiseen. Tässä ‎opinnäytetyössä pyrin kartoittamaan suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymismahdollisuuksia, ‎keskittyen erityisesti Saksan markkinoihin. Saksan suuri koko, kehittyneet markkinat ja toimialat sekä ‎strateginen sijainti Keski-Euroopassa saattavat tarjoavat kansainvälistymis- ja kasvumahdollisuuksia ‎suomalaisille pk-yrityksille. Tutkimalla, miten ja milloin yritysostot tuottavat arvoa, sekä pk-yritysten ‎yritysostojen keskeisiä haasteita, pyrin löytämään tekijöitä, jotka edistävät onnistuneita ulkomaisia ‎yritysostoja. Löydökset osoittavat, että yritysostoa edeltävillä päätöksillä on suuri vaikutus yritysostojen ‎onnistumiseen. Menestys riippuu myös prosessin hallinnasta ja yritysoston jälkeisen integroinnin laadusta. ‎Vaikka haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi on otettava huomioon useita erilaisia tekijöitä, niistä ‎asianmukainen valmistelu, pätevä johto ja ulkopuolisten ammattilaisten tuki voivat merkittävästi auttaa ‎suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään yritysostojen avulla.‎
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste