Vanhempien käsityksiä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta : Oppiminen ja hyvinvointi näkökulmana
Mäntykoski, Leena (2025-02-06)
Vanhempien käsityksiä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta : Oppiminen ja hyvinvointi näkökulmana
Mäntykoski, Leena
(06.02.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021011125
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025021011125
Tiivistelmä
Laadukas varhaiskasvatus on ollut tutkimuksen ja arvioinnin kohteena 1970-luvulta lähtien, kun alettiin tutkia varhaiskasvatuksen vaikutuksia perheisiin äitien mentyä töihin. Tänä päivänä itse laatu on tutkimuksen, arvioinnin sekä kehittämisen kohde. Laadukkaan varhaiskasvatuksen tutkimus on siirtynyt asiakkaiden kokemuksia ja käsityksiä koskevaan tutkimukseen.
Varhaiskasvatuksen laatua on mahdollista tutkia sekä arvioida kahden laadun mahdollistajan kautta, rakenne- sekä prosessitekijöiden kautta. Laadun rakennetekijät liittyvät varhaiskasvatuksen järjestämiseen, siihen kuka vastaa toiminnasta, missä kasvatus tapahtuu ja millaisen tilat toiminnalla on. Rakennetekijät luovat reunaehdot pedagogiselle toiminnalle eli laadun prosessitekijöille. Prosessitekijät määrittävät siis varhaispedagogiikan ydintoiminnat ja kuvaavat yksikön pedagogista toimintakulttuuria. Näillä tekijöillä on suora yhteys lapsen kokemuksiin kuvat sitä, miten varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet sekä sisällöt toteutetaan.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista tutkimusta joka sopii varhaiskasvatuksen laadun tutkimiseen mahdollistaen otoskoon laajuuden. Lähetin webropol-kyselylomakkeen 3-5 vuotiaiden lasten vanhemmille. Kyselyllä halusin saada selville vanhempien ajatuksia laadukkaan varhaiskasvatuksen sisällä pitämistä asioista ja siitä, kuinka laadukkuus toteutuu heidän lastensa kohdalla.
Tutkimuksessa tuli esiin vanhempien tyytyväisyys varhaiskasvatuksen laatuun, puutteitakin ilmeni vuorovaikutuksen, leikin sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden suhteen. Jatkossa kannattaa tutkia vuorovaikutuksen osallisuutta laadukkuuden kokemukseen ja sitä, miten aikuinen/lapsi suhdeluvun pienentäminen voisi vaikuttaa laadukkuuden kokemukseen
Varhaiskasvatuksen laatua on mahdollista tutkia sekä arvioida kahden laadun mahdollistajan kautta, rakenne- sekä prosessitekijöiden kautta. Laadun rakennetekijät liittyvät varhaiskasvatuksen järjestämiseen, siihen kuka vastaa toiminnasta, missä kasvatus tapahtuu ja millaisen tilat toiminnalla on. Rakennetekijät luovat reunaehdot pedagogiselle toiminnalle eli laadun prosessitekijöille. Prosessitekijät määrittävät siis varhaispedagogiikan ydintoiminnat ja kuvaavat yksikön pedagogista toimintakulttuuria. Näillä tekijöillä on suora yhteys lapsen kokemuksiin kuvat sitä, miten varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet sekä sisällöt toteutetaan.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista tutkimusta joka sopii varhaiskasvatuksen laadun tutkimiseen mahdollistaen otoskoon laajuuden. Lähetin webropol-kyselylomakkeen 3-5 vuotiaiden lasten vanhemmille. Kyselyllä halusin saada selville vanhempien ajatuksia laadukkaan varhaiskasvatuksen sisällä pitämistä asioista ja siitä, kuinka laadukkuus toteutuu heidän lastensa kohdalla.
Tutkimuksessa tuli esiin vanhempien tyytyväisyys varhaiskasvatuksen laatuun, puutteitakin ilmeni vuorovaikutuksen, leikin sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden suhteen. Jatkossa kannattaa tutkia vuorovaikutuksen osallisuutta laadukkuuden kokemukseen ja sitä, miten aikuinen/lapsi suhdeluvun pienentäminen voisi vaikuttaa laadukkuuden kokemukseen