Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tunnetaitointervention käytännön toteutus ja tarpeellisuus 4.-luokalla opettajien, rehtoreiden ja huoltajien näkökulmista

Kanasuo, Meeri; Siirtola, Saara (2025-01-30)

Tunnetaitointervention käytännön toteutus ja tarpeellisuus 4.-luokalla opettajien, rehtoreiden ja huoltajien näkökulmista

Kanasuo, Meeri
Siirtola, Saara
(30.01.2025)
Katso/Avaa
ProGradu-tutkielma_MeeriKanasuo_SaaraSiirtola-2.pdf (1.108Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025031217285
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajien, rehtoreiden ja huoltajien näkemyksiä Opitaan tunteista -tunnetaito-ohjelmasta. Tunnetaito-ohjelmaa toteuttivat tutkimukseen osallistuneiden Hyvinkään koulujen 4.-luokkalaiset. Tutkimuksessa selvitettiin, miten ohjelman käyttöönotto toteutui haastateltujen ryhmien näkökulmasta, ja mitä näkemyksiä näillä ryhmillä oli tunnetaito-ohjelmien tarpeellisuudesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin ryhmähaastatteluja, jotka muodostuivat opettajien, rehtoreiden ja huoltajien ryhmistä. Jokaisessa ryhmässä oli 3–4 haastateltavaa. Rehtoreiden näkökulma oli yleinen ja hallinnollinen, huoltajat puolestaan tarkastelivat ohjelmaa oman lapsensa kautta. Opettajat olivat fokusryhmistä ainoita, jotka olivat opettaneet ohjelmaa, ja pystyivät antamaan vastauksia siitä näkökulmasta. Haastatteluvastaukset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimustulosten mukaan haastateltavat kokivat tunnetaito-opetuksen tarpeelliseksi. He olivat myös
sitä mieltä, että tunnetaitojen käsittely on ajankohtaista toteuttaa strukturoituna tunnetaito-ohjelmana
4.-luokkalaisilla. Ohjelman materiaalin soveltuvuus 4.-luokkalaisille kuitenkin jakoi mielipiteitä eri
haastatteluryhmien välillä. Haastateltavat pitivät suurimmaksi osin Opitaan tunteista –ohjelmaa
hyvänä kokonaisuutena.

Viimeistelty tunnetaito-ohjelma ja sen mukana tullut konkreettinen materiaali saivat kiitosta
opettajilta. Ohjelma kevensi opettajien työkuormaa ja helpotti tuntien suunnittelua. Haastatteluissa
nousi esiin muutamia kehityskohteita. Opettajat olisivat toivoneet materiaaliin enemmän vaihtelua,
kuten erilaisia leikkejä ja harjoitteita, joiden avulla tunnetaitoja voisi harjoitella monipuolisemmin.
Lisäksi huoltajat olisivat kaivanneet kouluilta tarkempaa tietoa ohjelman sisällöstä ja kulusta. Tällä
tavoin he olisivat voineet tukea paremmin lastensa tunnetaitojen kehittymistä myös kotona.
Tutkimustulokset vahvistavat tunnetaito-opetuksen tarpeellisuutta osana perusopetusta. Pilotoitu
Opitaan tunteista -tunnetaito-ohjelma tarjoaa kattavan pohjan tunnetaito-opetukselle kouluissa.
Ohjelman vahvuuksiin kuuluu materiaalien laajuus ja konkreettisuus.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5165]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste