PK-yritysten siirtymä kohti ekologisesti kestävää liiketoimintaa
Linkosalo, Selma (2025-03-10)
PK-yritysten siirtymä kohti ekologisesti kestävää liiketoimintaa
Linkosalo, Selma
(10.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025040724395
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025040724395
Tiivistelmä
Yritysten roolia ekologisen kestävyyden edistämisessä on alettu tarkastella viime vuosikymmeninä syventyneen ympäristökriisin myötä. Ekologisen kestävyyden haasteet ovat pitkälti seurausta luonnonvarojen kuluttamiseen perustuvasta talousjärjestelmästä. Vaikka kestävyyttä edistäviä toimia tehdään yhä laajemmin, eivät vaikutukset näy maapallon tilaa mittaavissa raporteissa. Tämä epäsuhta mikrotason edistymisen ja makrotason heikkenemisen välillä on kestävyyden nykytutkimuksen keskiössä. Kestävyyttä on tutkittu paljon suurten yritysten kontekstissa, mutta PK-yritysten kestävyydestä on verrattain vähemmän tietoa. Sen vuoksi tässä tutkielmassa syvennytään juuri PK-yritysten kestävyyteen. Päätutkimuskysymyksenä on: Missä vaiheessa kestävyyssiirtymää suomalaiset PK-yritykset ovat?
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan kestävyyden tutkimuksen historiaan, kestävyyssiirtymämalleihin sekä PK-yritysten kestävyyden erityispiirteisiin. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan heikon ja vahvan kestävyyden koulukuntien näkemyksiä. Näiden väliset eroavaisuudet sekä kestävyyssiirtymämallit ovat tutkielman teoreettisen viitekehyksen ydintä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan PK-yrityksiä käsittelevää aiempaa kestävyystutkimusta.
Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, johon haastateltiin kuutta PK-yrityksen toimitusjohtajaa, yhtä PK-yrityksen hankintapäällikköä sekä yhtä start-up-yrityksen perustajaa. Haastattelutyyppinä käytettiin avointa haastattelua. Haastatteluissa selvitettiin johtajien ajatuksia kestävyydestä sekä heidän näkemyksiään yrityksen kestävyyssiirtymästä. Haastattelututkimuksen tulokset jaettiin kolmeen pääkategoriaan: (1) kestävyystoimet, (2) motivaatio ja arvomaailma sekä (3) PK-yritysten edellytykset kestävän liiketoiminnan edistämiseen. Pääkategoriat jaettiin edelleen alakategorioihin sisältöteemojen perusteella.
Tulosten mukaan PK-yritysten kestävyydessä korostuvat laatuun ja elinkaariajatteluun liittyvät arvot. Tuotteiden halutaan olevan laadukkaita, kulutusta kestäviä ja pitkäikäisiä. Toiminnassa tavoitteena on vähentää tavaran tuottamista sekä tavoitella kilpailuetua laadun kautta. Lisäksi yrityksissä toteutetaan erilaisia kestävyystoimia, esimerkiksi hiilijalanjäljen mittauksiin ja päästövähennyksiin, energiankäyttöön, toimitusketjujen hallintaan sekä materiaalien kiertoon liittyen.
Tutkimustulokset sekä vahvistavat että täydentävät olemassa olevaa teoriaa. Kestävyystoimet näyttäisivät edustavan heikon kestävyyden näkemyksiä, mutta arvot ja tavoitteet viittaavat kuitenkin siihen, että PK-yrityksillä on hyvät edellytykset edetä kestävyyssiirtymässään kohti vahvaa kestävyyttä. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että siirtyminen vahvan kestävyyden puolelle vaatisi muutoksia markkinarakenteissa, lainsäädännössä sekä ostajien odotuksissa. Lisäksi tulosten perusteella PK-yritysten kentässä kaivataan selkeämpää ohjausta kestävyystoimien toteuttamiseen, standardoituja mittareita sekä pitkäjänteistä ja tieteeseen perustuvaa kestävyyspolitiikkaa.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan kestävyyden tutkimuksen historiaan, kestävyyssiirtymämalleihin sekä PK-yritysten kestävyyden erityispiirteisiin. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan heikon ja vahvan kestävyyden koulukuntien näkemyksiä. Näiden väliset eroavaisuudet sekä kestävyyssiirtymämallit ovat tutkielman teoreettisen viitekehyksen ydintä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan PK-yrityksiä käsittelevää aiempaa kestävyystutkimusta.
Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, johon haastateltiin kuutta PK-yrityksen toimitusjohtajaa, yhtä PK-yrityksen hankintapäällikköä sekä yhtä start-up-yrityksen perustajaa. Haastattelutyyppinä käytettiin avointa haastattelua. Haastatteluissa selvitettiin johtajien ajatuksia kestävyydestä sekä heidän näkemyksiään yrityksen kestävyyssiirtymästä. Haastattelututkimuksen tulokset jaettiin kolmeen pääkategoriaan: (1) kestävyystoimet, (2) motivaatio ja arvomaailma sekä (3) PK-yritysten edellytykset kestävän liiketoiminnan edistämiseen. Pääkategoriat jaettiin edelleen alakategorioihin sisältöteemojen perusteella.
Tulosten mukaan PK-yritysten kestävyydessä korostuvat laatuun ja elinkaariajatteluun liittyvät arvot. Tuotteiden halutaan olevan laadukkaita, kulutusta kestäviä ja pitkäikäisiä. Toiminnassa tavoitteena on vähentää tavaran tuottamista sekä tavoitella kilpailuetua laadun kautta. Lisäksi yrityksissä toteutetaan erilaisia kestävyystoimia, esimerkiksi hiilijalanjäljen mittauksiin ja päästövähennyksiin, energiankäyttöön, toimitusketjujen hallintaan sekä materiaalien kiertoon liittyen.
Tutkimustulokset sekä vahvistavat että täydentävät olemassa olevaa teoriaa. Kestävyystoimet näyttäisivät edustavan heikon kestävyyden näkemyksiä, mutta arvot ja tavoitteet viittaavat kuitenkin siihen, että PK-yrityksillä on hyvät edellytykset edetä kestävyyssiirtymässään kohti vahvaa kestävyyttä. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että siirtyminen vahvan kestävyyden puolelle vaatisi muutoksia markkinarakenteissa, lainsäädännössä sekä ostajien odotuksissa. Lisäksi tulosten perusteella PK-yritysten kentässä kaivataan selkeämpää ohjausta kestävyystoimien toteuttamiseen, standardoituja mittareita sekä pitkäjänteistä ja tieteeseen perustuvaa kestävyyspolitiikkaa.