Mikä selkokirjoissa motivoi lukemaan nyt ja tulevaisuudessa? : Erityisluokanopettajien näkemyksiä selkokirjojen lukemaan motivoivista tekijöistä ja niiden kehittämisestä
Koski-Tuuri, Anni (2025-03-25)
Mikä selkokirjoissa motivoi lukemaan nyt ja tulevaisuudessa? : Erityisluokanopettajien näkemyksiä selkokirjojen lukemaan motivoivista tekijöistä ja niiden kehittämisestä
Koski-Tuuri, Anni
(25.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527021
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527021
Tiivistelmä
Viime vuosina lukutaitoa mittaavat tutkimukset ovat osoittaneet, että suomalaisnuorten lukutaito on heikentynyt selkeästi, minkä seurauksena heikkojen lukijoiden määrä on kasvanut. Selkokieliset kirjat voidaan nähdä konkreettisena keinona vastata lasten ja nuorten heikentyneeseen lukutaitoon ja vähentyneeseen lukuintoon, sillä niiden avulla heikkolukutaitoiselle pystytään tarjoamaan lukukokemuksia sopivan tasoisten tekstien parissa. Kuitenkin huolimatta kasvavasta selkokirjojen tarpeesta selkokirjoja julkaistaan Suomessa vuosittain vain joitakin kymmeniä. Siksi on tärkeää ja ajankohtaista saada käyttäjälähtöisin menetelmin uutta tietoa selkokirjoista, jotta voidaan varmistaa, että ne kirjat, joita tulevaisuudessa saadaan julkaistua, palvelevat kohderyhmiensä tarpeita mahdollisimman hyvin.
Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien näkemyksiä siitä, mitkä tekijät selkokirjoissa motivoivat lukemisen haastavaksi kokevia oppilaita lukemaan ja miten selkokirjoja kannattaisi tästä näkökulmasta tulevaisuudessa kehittää. Tarkoituksena oli erityisopettajien näkemyksiin ja kokemuksiin syventymällä saada tietoa siitä, mitä selkokirjojen suunnittelussa kannattaa tulevaisuudessa ottaa huomioon. Tutkimuksessa haastateltiin yksilöllisesti viittä peruskoulun erityisluokanopettajaa, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet selkokirjoja oppilaidensa kanssa. Haastateltava ryhmä oli heterogeeninen sisältäen maantieteelliseltä sijainniltaan, iältään ja opetuskokemukseltaan eri lähtökohdista tulevia erityisluokanopettajia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa ilmeni, että hyvässä selkokirjassa on runsaasti erilaisia tekijöitä, jotka motivoivat lukemisen kanssa kamppailevia oppilaita lukemaan. Parhaimmillaan nämä tekijät luovat kokonaisuuden, joka tukee oppilaiden lukumotivaatiota kirjan lukemisen jokaisessa vaiheessa, mutta myös yksittäisillä tekijöillä on merkitystä. Selkokirjojen kehittämiseen liittyvissä näkemyksissä painottuivat selkeästi eniten kirjojen aiheet, mutta näkemyksiä esitettiin myös selkokirjojen rakenteeseen sekä oheismateriaaleihin liittyen. Esiin nousseet lukemaan motivoivat tekijät sekä kehittämiseen liittyvät näkemykset tarjoavat suuntaa käsitykselle siitä, millaisia selkokirjoja tulevaisuudessa kannattaa julkaista.
Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisluokanopettajien näkemyksiä siitä, mitkä tekijät selkokirjoissa motivoivat lukemisen haastavaksi kokevia oppilaita lukemaan ja miten selkokirjoja kannattaisi tästä näkökulmasta tulevaisuudessa kehittää. Tarkoituksena oli erityisopettajien näkemyksiin ja kokemuksiin syventymällä saada tietoa siitä, mitä selkokirjojen suunnittelussa kannattaa tulevaisuudessa ottaa huomioon. Tutkimuksessa haastateltiin yksilöllisesti viittä peruskoulun erityisluokanopettajaa, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet selkokirjoja oppilaidensa kanssa. Haastateltava ryhmä oli heterogeeninen sisältäen maantieteelliseltä sijainniltaan, iältään ja opetuskokemukseltaan eri lähtökohdista tulevia erityisluokanopettajia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa ilmeni, että hyvässä selkokirjassa on runsaasti erilaisia tekijöitä, jotka motivoivat lukemisen kanssa kamppailevia oppilaita lukemaan. Parhaimmillaan nämä tekijät luovat kokonaisuuden, joka tukee oppilaiden lukumotivaatiota kirjan lukemisen jokaisessa vaiheessa, mutta myös yksittäisillä tekijöillä on merkitystä. Selkokirjojen kehittämiseen liittyvissä näkemyksissä painottuivat selkeästi eniten kirjojen aiheet, mutta näkemyksiä esitettiin myös selkokirjojen rakenteeseen sekä oheismateriaaleihin liittyen. Esiin nousseet lukemaan motivoivat tekijät sekä kehittämiseen liittyvät näkemykset tarjoavat suuntaa käsitykselle siitä, millaisia selkokirjoja tulevaisuudessa kannattaa julkaista.