Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 1985–2004

Koski-Tuuri, Miko (2025-04-08)

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 1985–2004

Koski-Tuuri, Miko
(08.04.2025)
Katso/Avaa
Kandi_Koski-Tuuri.pdf (901.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041527456
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan osallistumisen, vaikuttamisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamisen teemoja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa vuosina 1985–2004. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä ja miten nämä teemat ilmenevät opetussuunnitelmissa sekä miten niiden painoarvo on muuttunut ajan myötä.
Tutkimus hyödyntää teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa aineistona ovat opetussuunnitelmien perusteasiakirjat. Analyysi osoittaa, että osallistumisen ja vaikuttamisen teemat ovat olleet osa opetussuunnitelmia jo pitkään, mutta niiden painotus on kasvanut erityisesti 2000-luvulla. Erityisesti vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteissa korostuu jo laaja-alainen osaaminen tavoitteita vastaavia teemoja, johon myös kestävän tulevaisuuden rakentaminen kytkeytyy.
Tulokset osoittavat, että opetussuunnitelmien kehitys on vastannut yhteiskunnallista keskustelua ja kasvavaa tarvetta tukea oppilaiden demokraattisia perustaitoja. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että opetussuunnitelmat ovat kehittyneet suuntaan, jossa osallistuminen ja vaikuttaminen nähdään olennaisina tulevaisuuden taitoina.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [1079]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste