Suomen ortodoksinen kirkko Ukrainan puolella : Teemoitteleva sisällönanalyysi Aamun Koiton Venäjän hyökkäyssotaa käsittelevistä teksteistä
Salonen, Ada (2025-03-24)
Suomen ortodoksinen kirkko Ukrainan puolella : Teemoitteleva sisällönanalyysi Aamun Koiton Venäjän hyökkäyssotaa käsittelevistä teksteistä
Salonen, Ada
(24.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628403
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628403
Tiivistelmä
Suomen ortodoksinen kirkko on virallisissa ulostuloissaan tuominnut sekä Venäjän hyökkäyssodan, että Venäjän ortodoksisen kirkon sotaa tukevan retoriikan erittäin selväsanaisesti. Selvittämällä, miten Suomen ortodoksisen kirkko suhtautuu sotaan, lisääntyy ymmärrys siitä, miten tämä Suomessa verotusoikeudesta nauttiva kirkko näkee itsensä osana suomalaista yhteiskuntaa ja ortodoksista maailmaa. Teoreettisena viitekehyksenä käytän Samuel P. Huntingtonin (1997) Kulttuurien kamppailua. Tämän viitekehyksen läpi tarkasteltuna Suomen ortodoksinen kirkko sijoittuu kahden sivilisaation tai kulttuurin väliin ollen osa sekä ortodoksista maailmaa, että läntistä kulttuuripiiriä.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1: Miten Suomen ortodoksinen kirkko suhtautuu Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa?
2: Miten tähän suhtautumiseen vaikuttaa Suomen ortodoksisen kirkon asema ortodoksien sivilisaation ja länsimaisen sivilisaation rajapinnassa?
Maailmanlaajuisesti ortodoksinen kirkko on jakautunut kahteen leiriin suhteessa Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa. Toinen, sotaa puolustava kanta on Moskovan patriarkaatin narratiivin mukainen, kun taas sotaa vastustavat kirkot ovat ryhmittyneet Istanbulissa sijaitsevan Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin taakse. (Solarz & Korniichuk, 2023).
Aineistonani käytän Ukrainan sotaa käsitteleviä tekstejä, jotka on julkaistu Suomen ortodoksisen kirkon julkaisemassa lehdessä, Aamun Koitossa aikavälillä 28.02.2022-24.8.2023. Aamun Koitto kertoo olevansa tarkoitettu kaikille Suomen ortodokseille ja ortodoksiasta kiinnostuneille. Se ilmestyy noin kahden kuukauden välein ja sen levikki on noin 42 000 kappaletta (Aamun Koitto, mediakortti), mikä vastaa suunnilleen ortodoksisen kirkon jäsenmäärää. Tekstit on poimittu digilehdestä, joka vastaa sisällöltään painettua lehteä. Lisäksi olen poiminut vain Aamun Koiton nettisivuilla julkaistuja artikkeleita, jotka käsittelevät Ukrainan sotaa. Tekstejä on yhteensä 46 (N=46).
Toteutan tutkimukseni aineistolähtöisellä teemoittelevan sisällönanalyysin menetelmällä. Aineistolähtöisyys tarkoittaa sitä, että tutkija lähtee tarkastelemaan aineistoa etsien siitä sellaisia kohtia, jotka kertovat jotain kiinnostavaa tutkittavasta asiasta ja poimii teemoja siten, kuin ne nousevat teksteistä esiin toisaalta keskenään samankaltaisina ja toisaalta toisistaan eroavina (Vuori, 2021). Lähestymistapani on myös realistinen eli olen kiinnostunut siitä, mitä aineistossa on ja mitä siinä kerrotaan tutkittavasta aiheesta erotuksena esimerkiksi konstruktivistiselle lähestymistavalle, jossa on tyypillistä tarkastella, miten asioista puhutaan ja millaisia merkityksiä eri tavat puhua antavat asialle (Günther, et al. 2021).
Tämän tutkielman tulokset lisäävät tietoa ja ymmärrystä Suomen ortodoksisen kirkon asemoitumisesta ja suhteesta niin Venäjän valtioon kuin Ukrainan sotaan. Laajemmassa kontekstissa tuotetaan lisää tietoa ja ymmärrystä Suomen sisäisistä toimijoista. Aihetta ei ole ennen tutkittu Suomessa.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1: Miten Suomen ortodoksinen kirkko suhtautuu Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa?
2: Miten tähän suhtautumiseen vaikuttaa Suomen ortodoksisen kirkon asema ortodoksien sivilisaation ja länsimaisen sivilisaation rajapinnassa?
Maailmanlaajuisesti ortodoksinen kirkko on jakautunut kahteen leiriin suhteessa Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainassa. Toinen, sotaa puolustava kanta on Moskovan patriarkaatin narratiivin mukainen, kun taas sotaa vastustavat kirkot ovat ryhmittyneet Istanbulissa sijaitsevan Konstantinopolin ekumeenisen patriarkaatin taakse. (Solarz & Korniichuk, 2023).
Aineistonani käytän Ukrainan sotaa käsitteleviä tekstejä, jotka on julkaistu Suomen ortodoksisen kirkon julkaisemassa lehdessä, Aamun Koitossa aikavälillä 28.02.2022-24.8.2023. Aamun Koitto kertoo olevansa tarkoitettu kaikille Suomen ortodokseille ja ortodoksiasta kiinnostuneille. Se ilmestyy noin kahden kuukauden välein ja sen levikki on noin 42 000 kappaletta (Aamun Koitto, mediakortti), mikä vastaa suunnilleen ortodoksisen kirkon jäsenmäärää. Tekstit on poimittu digilehdestä, joka vastaa sisällöltään painettua lehteä. Lisäksi olen poiminut vain Aamun Koiton nettisivuilla julkaistuja artikkeleita, jotka käsittelevät Ukrainan sotaa. Tekstejä on yhteensä 46 (N=46).
Toteutan tutkimukseni aineistolähtöisellä teemoittelevan sisällönanalyysin menetelmällä. Aineistolähtöisyys tarkoittaa sitä, että tutkija lähtee tarkastelemaan aineistoa etsien siitä sellaisia kohtia, jotka kertovat jotain kiinnostavaa tutkittavasta asiasta ja poimii teemoja siten, kuin ne nousevat teksteistä esiin toisaalta keskenään samankaltaisina ja toisaalta toisistaan eroavina (Vuori, 2021). Lähestymistapani on myös realistinen eli olen kiinnostunut siitä, mitä aineistossa on ja mitä siinä kerrotaan tutkittavasta aiheesta erotuksena esimerkiksi konstruktivistiselle lähestymistavalle, jossa on tyypillistä tarkastella, miten asioista puhutaan ja millaisia merkityksiä eri tavat puhua antavat asialle (Günther, et al. 2021).
Tämän tutkielman tulokset lisäävät tietoa ja ymmärrystä Suomen ortodoksisen kirkon asemoitumisesta ja suhteesta niin Venäjän valtioon kuin Ukrainan sotaan. Laajemmassa kontekstissa tuotetaan lisää tietoa ja ymmärrystä Suomen sisäisistä toimijoista. Aihetta ei ole ennen tutkittu Suomessa.