Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alakouluikäisten oppilaiden tunnetaitojen kehittäminen Friends-ohjelman avulla : Ryhmänohjaajan oppaan tehtävien luokittelu ja analyysi

Mäkinen, Kiia; Voutilainen, Elsa (2025-04-11)

Alakouluikäisten oppilaiden tunnetaitojen kehittäminen Friends-ohjelman avulla : Ryhmänohjaajan oppaan tehtävien luokittelu ja analyysi

Mäkinen, Kiia
Voutilainen, Elsa
(11.04.2025)
Katso/Avaa
Opiskelija1M%C3%A4kinen_Kiia_Opiskelija2Voutilainen_Elsa_opinnayte.pdf (716.9Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025041628391
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat, väkivaltaisuus ja päihteiden käyttö ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina. Tunnetaitojen vahvistaminen on tunnistettu tärkeäksi keinoksi mielenterveyden tukemisessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin 9–12- vuotiaille lapsille suunnattua Lasten Friends-ohjelmaa, joka on kehitetty harjoittamaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tavoitteena oli analysoida ryhmänohjaajan oppaassa kuvattujen tehtävien monipuolisuutta sekä painotuksia tunnetaitojen kehityksen näkökulmasta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teorialähtöisenä sisällönanalyysina, jonka teoreettisina pohjina käytettiin Mayerin (2004) tunteiden nelijaottelumallia sekä Decin & Ryanin (2000b) itsemääräämisteoriaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnetaitojen nelijaottelumallin sekä itsemääräämisteorian osa-alueet painottuvat tehtävissä määrällisesti eri tavoin. Vähiten painottuvat tunteiden hallitsemisen osa-alue tunnetaitojen nelijaottelun osalta, sekä pätevyyden osa-alue itsemääräämisteorian osalta. Tehtävissä käytetyt tehtävätyypit määräytyvät ennemmin tunnetaitojen osa-alueen kuin käytetyn motivaatiokeinon mukaan.
Tutkimuksen perusteella Lasten Friends-ohjelman materiaali näyttäytyy monipuolisena sekä sovellettavana työkaluna tunnetaitojen kehittämiseen alakouluikäisille lapsille. Tulokset viittaavat siihen, että eri tunnetaitojen osa-alueiden harjoittamiseen soveltuvat erilaiset harjoitteet ja motivaatiokeinot. Lisäksi tunnetaitojen opettamisen näkökulmasta on perusteltua kiinnittää huomiota siihen, että kaikkia tunnetaitojen osa-alueita kehitetään riittävästi.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1577]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste