Työntekijäkokemus sosiaali- ja terveysalalla -näkökulmia sote-alan pitovoiman vahvistamiseen : Kartoittava kirjallisuuskatsaus
Lehtonen, Sari (2025-04-03)
Työntekijäkokemus sosiaali- ja terveysalalla -näkökulmia sote-alan pitovoiman vahvistamiseen : Kartoittava kirjallisuuskatsaus
Lehtonen, Sari
(03.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229526
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229526
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus on työntekijän kokemusta työhön liittyvien odotusten, tarpeiden ja halujen toteutumisesta työssä ja kuinka organisaatiossa pystytään strategisesti vastaamaan niihin. Sosiaali- ja terveysalalla työnantajien monipuolistuminen ja hoitajien työvoimapula ovat tunnistettuja haasteita. Työntekijäkokemuksen kehittämisellä pyritään keskittymään työnantajan ja työntekijöiden välisiin kohtaamispisteisiin luoden merkityksellisiä, työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia sekä sitoutumista edistäviä kokemuksia. Sosiaali- ja terveysalalla olisi tärkeää ymmärtää millaiset tekijät luovat työntekijöille myönteistä työntekijäkokemusta ja miten työpaikoilla pystytään parhaiten vastaamaan työntekijöiden odotuksiin ja tarpeisiin. Olennaista on löytää keinoja muokata työntekijäkokemusta myönteisemmäksi, jotta voidaan ennaltaehkäistä työuupumusta, vähentää vaihtuvuutta alalla sekä luoda kilpailukykyä sosiaali- ja terveysalan organisaatioille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata aikaisemman tutkimuskirjallisuuden perusteella mitä työntekijäkokemus on, millaiset tekijät sitä muokkaavat ja mitä hyötyjä työntekijäkokemuksen kehittämisestä on. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa sosiaali- ja terveysalalle työntekijäkokemuksen hyödyistä, joiden avulla voidaan kehittää toimintaa organisaatioissa kohti parempaa työntekijäkokemusta. Tutkimus toteutettiin kartoittavana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valittiin 36 tutkimusartikkelia vuosilta 2016-2023. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teema-analyysillä.
Työntekijäkokemus on kuvattu työntekijän subjektiivisena kokemuksena, joka syntyy organisaation vuorovaikutuksellisissa suhteissa ja sen sosiaalisissa rakenteissa ollen osa kokonaisvaltaista kokemusta organisaatiossa työskentelystä. Sitä muokkaavat työntekijän yksilölliset tekijät, organisaatiokulttuuri, johtaminen ja strategia sekä työn tekemisen käytännöt. Myönteinen työntekijäkokemus hyödyttää niin työntekijöitä kuin työnantajia suorituskyvyn ja tuloksellisuuden, työntekijöiden sitoutuneisuuden ja motivaation sekä paremman työvoiman saatavuuden osalta.
Työntekijäkokemuksen muokkaaminen on kauaskantoista muuttaen koko organisaation tapaan toimia vahvistaen työn veto- ja pitovoimaa. Sosiaali- ja terveysalalla työntekijäkokemuksen eri osa-alueiden kehittäminen on keskeistä, jotta saadaan muokattua työympäristöjä työntekijöitä arvostaviksi ja lisättyä hoitajien kokemuksia autonomiasta, osaamisen kehittämisestä sekä osallisuudesta työssä. Organisaatioissa tulisi tunnistaa työntekijäkokemusta edistäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä rakenteita, joiden avulla tulevaisuudessa pystytään luomaan tuottavia, menestyviä ja kehittyviä työpaikkoja. Ilman sitoutuneita, motivoituneita ja arvostettuja hoitajia ei ole laadukasta ja hyvää hoitoa tai kilpailukykyisiä organisaatioita. Työntekijäkokemusta tulisi tulevaisuudessa tutkia pohjoismaisessa työkulttuurissa sekä sosiaali- ja terveysalan kontekstissa, jotta saataisiin mahdollisimman kattavaa tietoa sosiaali- ja terveysalan kehittämistarpeista työntekijäkokemuksen osalta. Employee experience refers to how employees perceive the fulfillment of their expectations, needs, and desires at work, and how organizations strategically respond to these factors. In the social and healthcare sectors, the diversification of employers and the shortage of healthcare workers has been identified as challenges. Improving employee experience focuses on touchpoints between employers and employees, creating meaningful experiences that enhance job satisfaction, well-being, and commitment. In social and healthcare field, it is essential to understand the factors which create positive employee experience and how employers can respond to employees' expectations and needs at work. It is important to find ways to improve employee experience to prevent burnout, reduce turnover, and create competitive advantage for social and healthcare organizations.
The purpose of this study is to describe, based on previous research literature, what employee experience is and the factors influencing it, and the benefits it provides. The aim of the study is to provide information about the benefits of employee experience in the social and healthcare field, which can be used in developing organizational practices towards a better employee experience. The research was conducted as a scoping literature review. A total of 36 research articles from 2016 to 2023 were selected for the study. The data was analyzed using a data-driven thematic analysis.
Employee experience is described as a subjective employee’s perception shaped by organizational interactions and social structures, forming part of an employee’s overall experience of working in an organization. It is shaped by the individual characteristics of the employee, organizational culture, leadership and strategy, and work practices. Employee experience benefits both individuals and organizations by improving performance and productivity, increasing employee commitment and motivation, and enhancing workforce availability.
Shaping employee experience has long-term effects on the entire organization, strengthening its ability to attract and retain employees. In the social and healthcare field, improving different aspects of employee experience is seen as beneficial for creating work environments that value employees and enhance nurses' sense of autonomy, professional development, and inclusion at work. Organizations must identify factors and structures that either promote or weaken employee experience to ensure the future development of productive, successful, and innovative workplaces. Without committed, motivated, and valued nurses, there cannot be high-quality care or competitive organizations. In the future, employee experience should be studied within the Nordic work culture and in the social and healthcare context to gather information about the development needs of the field in relation to employee experience.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata aikaisemman tutkimuskirjallisuuden perusteella mitä työntekijäkokemus on, millaiset tekijät sitä muokkaavat ja mitä hyötyjä työntekijäkokemuksen kehittämisestä on. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa sosiaali- ja terveysalalle työntekijäkokemuksen hyödyistä, joiden avulla voidaan kehittää toimintaa organisaatioissa kohti parempaa työntekijäkokemusta. Tutkimus toteutettiin kartoittavana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimukseen valittiin 36 tutkimusartikkelia vuosilta 2016-2023. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teema-analyysillä.
Työntekijäkokemus on kuvattu työntekijän subjektiivisena kokemuksena, joka syntyy organisaation vuorovaikutuksellisissa suhteissa ja sen sosiaalisissa rakenteissa ollen osa kokonaisvaltaista kokemusta organisaatiossa työskentelystä. Sitä muokkaavat työntekijän yksilölliset tekijät, organisaatiokulttuuri, johtaminen ja strategia sekä työn tekemisen käytännöt. Myönteinen työntekijäkokemus hyödyttää niin työntekijöitä kuin työnantajia suorituskyvyn ja tuloksellisuuden, työntekijöiden sitoutuneisuuden ja motivaation sekä paremman työvoiman saatavuuden osalta.
Työntekijäkokemuksen muokkaaminen on kauaskantoista muuttaen koko organisaation tapaan toimia vahvistaen työn veto- ja pitovoimaa. Sosiaali- ja terveysalalla työntekijäkokemuksen eri osa-alueiden kehittäminen on keskeistä, jotta saadaan muokattua työympäristöjä työntekijöitä arvostaviksi ja lisättyä hoitajien kokemuksia autonomiasta, osaamisen kehittämisestä sekä osallisuudesta työssä. Organisaatioissa tulisi tunnistaa työntekijäkokemusta edistäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä rakenteita, joiden avulla tulevaisuudessa pystytään luomaan tuottavia, menestyviä ja kehittyviä työpaikkoja. Ilman sitoutuneita, motivoituneita ja arvostettuja hoitajia ei ole laadukasta ja hyvää hoitoa tai kilpailukykyisiä organisaatioita. Työntekijäkokemusta tulisi tulevaisuudessa tutkia pohjoismaisessa työkulttuurissa sekä sosiaali- ja terveysalan kontekstissa, jotta saataisiin mahdollisimman kattavaa tietoa sosiaali- ja terveysalan kehittämistarpeista työntekijäkokemuksen osalta.
The purpose of this study is to describe, based on previous research literature, what employee experience is and the factors influencing it, and the benefits it provides. The aim of the study is to provide information about the benefits of employee experience in the social and healthcare field, which can be used in developing organizational practices towards a better employee experience. The research was conducted as a scoping literature review. A total of 36 research articles from 2016 to 2023 were selected for the study. The data was analyzed using a data-driven thematic analysis.
Employee experience is described as a subjective employee’s perception shaped by organizational interactions and social structures, forming part of an employee’s overall experience of working in an organization. It is shaped by the individual characteristics of the employee, organizational culture, leadership and strategy, and work practices. Employee experience benefits both individuals and organizations by improving performance and productivity, increasing employee commitment and motivation, and enhancing workforce availability.
Shaping employee experience has long-term effects on the entire organization, strengthening its ability to attract and retain employees. In the social and healthcare field, improving different aspects of employee experience is seen as beneficial for creating work environments that value employees and enhance nurses' sense of autonomy, professional development, and inclusion at work. Organizations must identify factors and structures that either promote or weaken employee experience to ensure the future development of productive, successful, and innovative workplaces. Without committed, motivated, and valued nurses, there cannot be high-quality care or competitive organizations. In the future, employee experience should be studied within the Nordic work culture and in the social and healthcare context to gather information about the development needs of the field in relation to employee experience.