Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Johtajuus muuttuvassa varhaiskasvatuksessa: jaetun johtajuuden rakentuminen päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä

Wallin, Sini (2025-04-07)

Johtajuus muuttuvassa varhaiskasvatuksessa: jaetun johtajuuden rakentuminen päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä

Wallin, Sini
(07.04.2025)
Katso/Avaa
Wallin_Sini_opinnayte.pdf (826.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229598
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee jaetun johtajuuden rakentumista päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja päiväkodin johtajat ja apulaisjohtajat rakentavat puhuessaan jaetusta johtajuudesta sekä vallan relationaalisesta rakentumisesta omasta positiostaan käsin. Tutkimusaineistona käytetään kolmen päiväkodin johtajan ja kolmen apulaisjohtajan fokusryhmähaastatteluja, ja aineisto analysoidaan temaattisesti diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että johtajuuden jakamisen mallia päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä rakennetaan varhaiskasvatuksyhteisössä jatkuvasti, mutta apulaisjohtajan rooli on vielä vakiintumaton. Haastatteluista nousi esille 31 diskurssiteemasta muodostetut kolme yläkategoriaa: hallinnollinen johtaminen, pedagoginen johtaminen sekä vallan ja vastuun jakautuminen. Hallinnollisen johtamisen diskurssiteemoista korostui työvuorojen osuus apulaisjohtajan työtehtävissä, kun puolestaan pedagogisen johtamisen diskursseissa painottui palaverien suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvät tehtävät. Vallan ja vastuun jakamisen diskurssit painottivat johtajan päävastuuta päiväkodin toiminnasta.
Pro gradu -tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaikka apulaisjohtajan rooli on vielä epäselvä, uusia käytäntöjä kokeilemalla positio tulee rakentumaan tarkemmaksi. Tällä hetkellä tämän tutkimuksen tuloksia tarkastellessa apulaisjohtajien roolit ovat kontekstiin vahvasti sitoutuneita, kontekstin muuttuessa myös apulaisjohtajan positio muuttuu. Tulokset tarjoavat tietoa jaetun johtajuuden kehittämisestä sekä johtajuuden tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi ne voivat toimia pohjana johtamiskäytäntöjen kehittämiselle ja varhaiskasvatuksen johtajuuskoulutukselle.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste