Johtajuus muuttuvassa varhaiskasvatuksessa: jaetun johtajuuden rakentuminen päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä
Wallin, Sini (2025-04-07)
Johtajuus muuttuvassa varhaiskasvatuksessa: jaetun johtajuuden rakentuminen päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä
Wallin, Sini
(07.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229598
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042229598
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee jaetun johtajuuden rakentumista päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia diskursseja päiväkodin johtajat ja apulaisjohtajat rakentavat puhuessaan jaetusta johtajuudesta sekä vallan relationaalisesta rakentumisesta omasta positiostaan käsin. Tutkimusaineistona käytetään kolmen päiväkodin johtajan ja kolmen apulaisjohtajan fokusryhmähaastatteluja, ja aineisto analysoidaan temaattisesti diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että johtajuuden jakamisen mallia päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä rakennetaan varhaiskasvatuksyhteisössä jatkuvasti, mutta apulaisjohtajan rooli on vielä vakiintumaton. Haastatteluista nousi esille 31 diskurssiteemasta muodostetut kolme yläkategoriaa: hallinnollinen johtaminen, pedagoginen johtaminen sekä vallan ja vastuun jakautuminen. Hallinnollisen johtamisen diskurssiteemoista korostui työvuorojen osuus apulaisjohtajan työtehtävissä, kun puolestaan pedagogisen johtamisen diskursseissa painottui palaverien suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvät tehtävät. Vallan ja vastuun jakamisen diskurssit painottivat johtajan päävastuuta päiväkodin toiminnasta.
Pro gradu -tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaikka apulaisjohtajan rooli on vielä epäselvä, uusia käytäntöjä kokeilemalla positio tulee rakentumaan tarkemmaksi. Tällä hetkellä tämän tutkimuksen tuloksia tarkastellessa apulaisjohtajien roolit ovat kontekstiin vahvasti sitoutuneita, kontekstin muuttuessa myös apulaisjohtajan positio muuttuu. Tulokset tarjoavat tietoa jaetun johtajuuden kehittämisestä sekä johtajuuden tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi ne voivat toimia pohjana johtamiskäytäntöjen kehittämiselle ja varhaiskasvatuksen johtajuuskoulutukselle.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että johtajuuden jakamisen mallia päiväkodin johtajan ja apulaisjohtajan välillä rakennetaan varhaiskasvatuksyhteisössä jatkuvasti, mutta apulaisjohtajan rooli on vielä vakiintumaton. Haastatteluista nousi esille 31 diskurssiteemasta muodostetut kolme yläkategoriaa: hallinnollinen johtaminen, pedagoginen johtaminen sekä vallan ja vastuun jakautuminen. Hallinnollisen johtamisen diskurssiteemoista korostui työvuorojen osuus apulaisjohtajan työtehtävissä, kun puolestaan pedagogisen johtamisen diskursseissa painottui palaverien suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvät tehtävät. Vallan ja vastuun jakamisen diskurssit painottivat johtajan päävastuuta päiväkodin toiminnasta.
Pro gradu -tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaikka apulaisjohtajan rooli on vielä epäselvä, uusia käytäntöjä kokeilemalla positio tulee rakentumaan tarkemmaksi. Tällä hetkellä tämän tutkimuksen tuloksia tarkastellessa apulaisjohtajien roolit ovat kontekstiin vahvasti sitoutuneita, kontekstin muuttuessa myös apulaisjohtajan positio muuttuu. Tulokset tarjoavat tietoa jaetun johtajuuden kehittämisestä sekä johtajuuden tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi ne voivat toimia pohjana johtamiskäytäntöjen kehittämiselle ja varhaiskasvatuksen johtajuuskoulutukselle.