ERP-järjestelmän tukeminen tekoälyllä asiakaskokemuksen näkökulmasta
Hartikainen, Eemil (2025-04-16)
ERP-järjestelmän tukeminen tekoälyllä asiakaskokemuksen näkökulmasta
Hartikainen, Eemil
(16.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042530801
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042530801
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tarkastelee ERP-järjestelmän ja tekoälyn yhdistämistä asiakaskokemuksen parantamiseksi. Työssä käsitellään ERP-järjestelmien perusperiaatteita, niiden kehitystä sekä haasteita, jotka liittyvät pilvipohjaisiin ratkaisuihin. Lisäksi analysoidaan tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoitteita, erityisesti sen roolia ERP-järjestelmän tehokkuuden ja käytettävyyden parantamisessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa analysoitiin toimeksiantajayrityksen asiakkaiden käyttäjäkokemuksia ERP-järjestelmän nykytilanteesta ja mahdollisista tekoälyratkaisuista. Pääasiallinen tutkimusmenetelmä oli kysely, jonka avulla kartoitettiin asiakkaiden tarpeita ja käsityksiä tekoälyn soveltamisesta ERP-järjestelmässä. Aineiston analyysi perustui teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin, jossa aiempi tutkimustieto tuki tulosten tulkintaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoäly voi parantaa ERP-järjestelmien käyttäjäkokemusta tarjoamalla automaattisia suosituksia, ennakoivia analyyseja sekä tehokkaampaa tiedonhallintaa. Erityisesti luonnollisen kielen käsittelyyn perustuvat ratkaisut voivat helpottaa asiakkaiden tiedonhakua ja ongelmanratkaisua. Samalla tutkimuksessa havaittiin, että tekoälyn käyttöönottoon liittyy tietoturva- ja luotettavuushaasteita, jotka tulee huomioida kehitysprosessissa.
Jatkotoimenpiteinä suositellaan tekoälyratkaisujen pilotointia ERP-ympäristöissä sekä syvempää tutkimusta tekoälyn vaikutuksesta asiakastyytyväisyyteen ja liiketoiminnan tehokkuuteen. Diplomityön tuloksia voidaan hyödyntää ERP-järjestelmien kehityksessä ja tekoälypohjaisten ratkaisujen suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa analysoitiin toimeksiantajayrityksen asiakkaiden käyttäjäkokemuksia ERP-järjestelmän nykytilanteesta ja mahdollisista tekoälyratkaisuista. Pääasiallinen tutkimusmenetelmä oli kysely, jonka avulla kartoitettiin asiakkaiden tarpeita ja käsityksiä tekoälyn soveltamisesta ERP-järjestelmässä. Aineiston analyysi perustui teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin, jossa aiempi tutkimustieto tuki tulosten tulkintaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoäly voi parantaa ERP-järjestelmien käyttäjäkokemusta tarjoamalla automaattisia suosituksia, ennakoivia analyyseja sekä tehokkaampaa tiedonhallintaa. Erityisesti luonnollisen kielen käsittelyyn perustuvat ratkaisut voivat helpottaa asiakkaiden tiedonhakua ja ongelmanratkaisua. Samalla tutkimuksessa havaittiin, että tekoälyn käyttöönottoon liittyy tietoturva- ja luotettavuushaasteita, jotka tulee huomioida kehitysprosessissa.
Jatkotoimenpiteinä suositellaan tekoälyratkaisujen pilotointia ERP-ympäristöissä sekä syvempää tutkimusta tekoälyn vaikutuksesta asiakastyytyväisyyteen ja liiketoiminnan tehokkuuteen. Diplomityön tuloksia voidaan hyödyntää ERP-järjestelmien kehityksessä ja tekoälypohjaisten ratkaisujen suunnittelussa.