Ilmastonmuutos ympäristöopin oppikirjoissa vuosiluokilla 3–6
Lohva, Iida (2025-04-17)
Ilmastonmuutos ympäristöopin oppikirjoissa vuosiluokilla 3–6
Lohva, Iida
(17.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042530946
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042530946
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos on ajankohtainen ja huolta aiheuttava aihe. Koska ilmastonmuutoksesta on tärkeää opettaa myös koulussa, tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ilmastonmuutosta käsiteltiin 3–6-luokkien ympäristöopin oppikirjoissa. Valitut oppikirjat olivat 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisia. Oppikirjojen kuvista sekä teksteistä laadittiin laadullinen, teorialähtöinen sisällönanalyysi, joka perustui kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalliin. Tutkimukset ilmastonmuutoksesta toimivat teoreettisena viitekehyksenä.
Tutkimuksen aineistoon kuului kahdeksan ympäristöopin oppikirjaa vuosiluokilta 3–6. Kolmannen ja neljännen vuosiluokan oppikirjoja oli yksi, viidennen vuosiluokan oppikirjoja oli kolme ja kuudennen vuosiluokan kaksi. Oppikirjat oli julkaistu vuosina 2015–2024. Aineistoon sisällytettiin myös luvut, joissa ei suoraan mainittu ilmastonmuutosta, mutta käsiteltiin ilmaston lämpenemistä, sillä se liittyy olennaisesti ilmastonmuutokseen.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että ilmastonmuutosta kuvailtiin lähes jokaista polkupyörämallin teemaa vastaavasti, mutta toisia teemoja käsiteltiin enemmän ja toisia vähemmän. Polkupyörämallin teemat tieto, ajatteluntaito, maailmankuva, toiminta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, arvot, toivo ja muut tunteet, suunta tulevaisuuteen, motivaatio ja osallisuus sekä identiteetti esiintyivät vähintään kerran. Vain toiminnan esteet puuttuivat oppikirjoista, ja motivaatiota ja osallisuutta sekä identiteettiä käsiteltiin hyvin vähän. Oppikirjojen kuvat tukivat ja havainnollistivat tutkittujen ilmastonmuutosta käsittelevien lukujen tekstejä esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksista luonnolle.
Tutkimuksen aineistoon kuului kahdeksan ympäristöopin oppikirjaa vuosiluokilta 3–6. Kolmannen ja neljännen vuosiluokan oppikirjoja oli yksi, viidennen vuosiluokan oppikirjoja oli kolme ja kuudennen vuosiluokan kaksi. Oppikirjat oli julkaistu vuosina 2015–2024. Aineistoon sisällytettiin myös luvut, joissa ei suoraan mainittu ilmastonmuutosta, mutta käsiteltiin ilmaston lämpenemistä, sillä se liittyy olennaisesti ilmastonmuutokseen.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että ilmastonmuutosta kuvailtiin lähes jokaista polkupyörämallin teemaa vastaavasti, mutta toisia teemoja käsiteltiin enemmän ja toisia vähemmän. Polkupyörämallin teemat tieto, ajatteluntaito, maailmankuva, toiminta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, arvot, toivo ja muut tunteet, suunta tulevaisuuteen, motivaatio ja osallisuus sekä identiteetti esiintyivät vähintään kerran. Vain toiminnan esteet puuttuivat oppikirjoista, ja motivaatiota ja osallisuutta sekä identiteettiä käsiteltiin hyvin vähän. Oppikirjojen kuvat tukivat ja havainnollistivat tutkittujen ilmastonmuutosta käsittelevien lukujen tekstejä esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksista luonnolle.