Sähköpotkulautojen toimintamallin uudistus sidosryhmien näkökulmasta
Leinonen, Elmeri (2025-03-28)
Sähköpotkulautojen toimintamallin uudistus sidosryhmien näkökulmasta
Leinonen, Elmeri
(28.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932502
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932502
Tiivistelmä
Mikroliikkuminen on uusi kaupunkiliikkumisen muoto, joka haastaa nykyistä kaupunkiliikenne-järjestelmää uusilla yritysmalleilla, kuten jakamistaloudella. Sähköpotkulaudat ovat yleinen mikroliikkumisen muoto, joka tuo joustavuutta käyttäjälle ensimmäisen ja viimeisen kilometrin matkalla joukkoliikenteen kattavuusalueen ulkopuolella. Sähköpotkulautojen sääntely on tuottanut ongelmia kaupunkitilassa. Kaupungilla ei ole ollut oikeutta säännellä mikroliikkumista alueellaan. Sähköpotkulaudat ovat esimerkiksi vaarantaneet liikenteen turvallisuutta sekä tukkineet katuja virheellisen pysäköinnin takia. Nykyinen sääntely on perustunut kaupunkien ja operaattorien väliseen yhteiseen vapaaehtoiseen sopimiseen säännöistä. Suomen laki ei ole antanut kaupungille tähän mennessä oikeuksia puuttua operaattorien toimintaan. Uusi lakimuutos on kuitenkin tulossa, joka antaa kaupungille työkaluja puuttua operaattorien toimintaan.
Tässä tutkielmassa tarkastelen sähköpotkulautailun nykytilannetta Turun kaupungissa. Tutkimuksessa selvitän, millaisia näkemyksiä sidosryhmillä on sähköpotkulaudoista tällä hetkellä sekä millaisia muutoksia he toivovat nykytilanteeseen. Vertaan sidosryhmien näkemyksiä toisiinsa ja selvitän nykyisen toiminnan haasteita ja ongelmia Turun kaupungissa. Tämän pohjalta selvitän, millaisia odotuksia ja vaatimuksia sidosryhmillä on nykytilanteen parantamiseen. Lopuksi vertaan sidosryhmien odotuksia ja vaatimuksia uuteen lakimuutokseen ja arvioin, parantaako se nykytilannetta. Toteutan tavoitteet haastattelemalla sidosryhmiä sekä tekemällä haastatteluista ja nykyisten ohjeistusten pohjalta teorialähtöisen sisällönanalyysin, joiden pohjalta voidaan ymmärtää nykytilannetta.
Haastatteluiden tuloksena selvisi, että sidosryhmät näkevät nykytilanteessa haasteita, kuten liikenneturvallisuuden, esteettömyyden, sähköpotkulautojen määrän ja pysäköinnin. Lisäksi Turun kaupunki vaatii tasavertaisuutta suhteessa operaattoreihin. Operaattorit näkevät haasteena nykyisen kausirajoituksen sekä liiallisen sääntelyn. Sidosryhmät ja operaattorit odottavat, että sääntely paranee, säännöt koskevat myös yksityiskäytössä olevia sähköpotkulautoja sekä haluavat sähköpotkulautojen säilyvän kaupunkitilassa kestävän liikkumisen välineenä. Uusi lakimuutos tuo ratkaisuja sääntelyn ongelmiin ja tarjoaa kunnille työkalut säädellä mikroliikkumista alueellaan.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää Turun kaupungin sääntelyssä. Kaupunki voi kohdentaa sääntelyä sidosryhmien kokemien nykyhetken ongelmien perusteella ja edistää kaupunkitilan kestävyyttä ja sujuvuutta vastaamalla sidosryhmien odotuksiin ja vaatimuksiin. Micromobility is a new form of urban mobility that challenges the current urban mobility system with new business models, such as the sharing economy. Electric scooters are a common form of micromobility that brings flexibility to the user during the first and last mile of travel outside the public transport coverage area. The regulation of electric scooters has caused problems in urban space. The city has not had the right to regulate micro-mobility in its territory. For example, electric scooters have compromised traffic safety and blocked streets due to incorrect parking. The current regulation has been based on a joint voluntary agreement between cities and operators on rules. Finnish law has not given the city any rights to intervene in the operations of the operators so far. However, a new law change is coming that will give the city the tools to intervene in the operators' activities.
In this paper, I examine the current situation of electric scootering in the city of Turku. The study examines the views of stakeholders on electric scooters at the moment and the changes they wish to see in the current situation. I compare the views of the stakeholders and examine the challenges and problems of current operations in the City of Turku. Based on this, I will find out what kind of expectations and requirements the stakeholders have for improving the current situation. Finally, I will compare the expectations and demands of stakeholders with the new legislative change and assess whether it will improve the current situation. I implement the objectives by interviewing stakeholders and by conducting theory-based content analysis based on interviews and current guidelines to understand the current situation.
As a result of the interviews, it became clear that stakeholders see challenges in the current situation, such as road safety, accessibility, the number of electric scooters and parking. In addition, the City of Turku demands equality in relation to the operators. Operators see the challenge as the current seasonal restriction as well as excessive regulation. Stakeholders and operators expect better regulation, the rules also apply to private electric scooters and want electric scooters to remain in the urban space as a means of sustainable mobility. The new legislative amendment will bring solutions to regulatory problems and provide municipalities with the tools to regulate micro-mobility in their region.
The results of the thesis can be utilized in the regulation of the City of Turku. The city can target regulation based on the current problems experienced by stakeholders and promote the sustainability and fluency of urban space by responding to the expectations and demands of stakeholders.
Tässä tutkielmassa tarkastelen sähköpotkulautailun nykytilannetta Turun kaupungissa. Tutkimuksessa selvitän, millaisia näkemyksiä sidosryhmillä on sähköpotkulaudoista tällä hetkellä sekä millaisia muutoksia he toivovat nykytilanteeseen. Vertaan sidosryhmien näkemyksiä toisiinsa ja selvitän nykyisen toiminnan haasteita ja ongelmia Turun kaupungissa. Tämän pohjalta selvitän, millaisia odotuksia ja vaatimuksia sidosryhmillä on nykytilanteen parantamiseen. Lopuksi vertaan sidosryhmien odotuksia ja vaatimuksia uuteen lakimuutokseen ja arvioin, parantaako se nykytilannetta. Toteutan tavoitteet haastattelemalla sidosryhmiä sekä tekemällä haastatteluista ja nykyisten ohjeistusten pohjalta teorialähtöisen sisällönanalyysin, joiden pohjalta voidaan ymmärtää nykytilannetta.
Haastatteluiden tuloksena selvisi, että sidosryhmät näkevät nykytilanteessa haasteita, kuten liikenneturvallisuuden, esteettömyyden, sähköpotkulautojen määrän ja pysäköinnin. Lisäksi Turun kaupunki vaatii tasavertaisuutta suhteessa operaattoreihin. Operaattorit näkevät haasteena nykyisen kausirajoituksen sekä liiallisen sääntelyn. Sidosryhmät ja operaattorit odottavat, että sääntely paranee, säännöt koskevat myös yksityiskäytössä olevia sähköpotkulautoja sekä haluavat sähköpotkulautojen säilyvän kaupunkitilassa kestävän liikkumisen välineenä. Uusi lakimuutos tuo ratkaisuja sääntelyn ongelmiin ja tarjoaa kunnille työkalut säädellä mikroliikkumista alueellaan.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää Turun kaupungin sääntelyssä. Kaupunki voi kohdentaa sääntelyä sidosryhmien kokemien nykyhetken ongelmien perusteella ja edistää kaupunkitilan kestävyyttä ja sujuvuutta vastaamalla sidosryhmien odotuksiin ja vaatimuksiin.
In this paper, I examine the current situation of electric scootering in the city of Turku. The study examines the views of stakeholders on electric scooters at the moment and the changes they wish to see in the current situation. I compare the views of the stakeholders and examine the challenges and problems of current operations in the City of Turku. Based on this, I will find out what kind of expectations and requirements the stakeholders have for improving the current situation. Finally, I will compare the expectations and demands of stakeholders with the new legislative change and assess whether it will improve the current situation. I implement the objectives by interviewing stakeholders and by conducting theory-based content analysis based on interviews and current guidelines to understand the current situation.
As a result of the interviews, it became clear that stakeholders see challenges in the current situation, such as road safety, accessibility, the number of electric scooters and parking. In addition, the City of Turku demands equality in relation to the operators. Operators see the challenge as the current seasonal restriction as well as excessive regulation. Stakeholders and operators expect better regulation, the rules also apply to private electric scooters and want electric scooters to remain in the urban space as a means of sustainable mobility. The new legislative amendment will bring solutions to regulatory problems and provide municipalities with the tools to regulate micro-mobility in their region.
The results of the thesis can be utilized in the regulation of the City of Turku. The city can target regulation based on the current problems experienced by stakeholders and promote the sustainability and fluency of urban space by responding to the expectations and demands of stakeholders.