”Onko tämä kaikki sitten sen oppivelvollisuuden syytä?” : Opettajien kokemuksia oppivelvollisuusiän laajenemisesta ja opintoihin kiinnittymisestä ammatillisessa oppilaitoksessa
Koskinen, Johanna (2025-04-15)
”Onko tämä kaikki sitten sen oppivelvollisuuden syytä?” : Opettajien kokemuksia oppivelvollisuusiän laajenemisesta ja opintoihin kiinnittymisestä ammatillisessa oppilaitoksessa
Koskinen, Johanna
(15.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932169
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932169
Tiivistelmä
Uuden oppivelvollisuuslain astuttua voimaan syksyllä 2021 nuorten on peruskoulun jälkeen jatkettava opintojaan toisen asteen koulutukseen tai siihen valmistavaan koulutukseen. Oppivelvollisuuslain laajentamisella haluttiin taata, että jokainen nuori suorittaa toisen asteen tutkinnon.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää ammatillisen oppilaitoksen opettajien kokemuksia oppivelvollisuuden laajenemisesta sekä opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisestä oppivelvollisuuden jälkeen. Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkielmaa varten haastateltiin kuutta (6) ammatillisen oppilaitoksen opettajaa, jotka kaikki olivat työskennelleet ammatillisessa oppilaitoksessa ennen ja jälkeen oppivelvollisuuslain muutoksen 2021. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman tuloksina todetaan, että opettajat kokivat oppivelvollisuuden muuttaneen heidän työtään ja opettajien työmäärän kasvaneen. Osittain työmäärän kasvu johtui oppivelvollisuudesta, eli oppilaiden koulunkäynnin seurannasta ja materiaalihankinnoista. Työmäärän kasvaessa myös opettajien työn kuormittavuus oli noussut. Opettajat kokivat myös opiskelijoiden osaamistason laskeneen ja erityisopetuksen määrän nousseen. Oppivelvollisuuden ei koettu merkittävissä määrin vaikuttaneen opiskelijoiden opintoihin kiinnittymiseen. Opettajat kokivat oppivelvollisuuden tuoneen kouluun enemmän yhteisöllisyyden tunnetta.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää ammatillisen oppilaitoksen opettajien kokemuksia oppivelvollisuuden laajenemisesta sekä opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisestä oppivelvollisuuden jälkeen. Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkielmaa varten haastateltiin kuutta (6) ammatillisen oppilaitoksen opettajaa, jotka kaikki olivat työskennelleet ammatillisessa oppilaitoksessa ennen ja jälkeen oppivelvollisuuslain muutoksen 2021. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman tuloksina todetaan, että opettajat kokivat oppivelvollisuuden muuttaneen heidän työtään ja opettajien työmäärän kasvaneen. Osittain työmäärän kasvu johtui oppivelvollisuudesta, eli oppilaiden koulunkäynnin seurannasta ja materiaalihankinnoista. Työmäärän kasvaessa myös opettajien työn kuormittavuus oli noussut. Opettajat kokivat myös opiskelijoiden osaamistason laskeneen ja erityisopetuksen määrän nousseen. Oppivelvollisuuden ei koettu merkittävissä määrin vaikuttaneen opiskelijoiden opintoihin kiinnittymiseen. Opettajat kokivat oppivelvollisuuden tuoneen kouluun enemmän yhteisöllisyyden tunnetta.