Virtuaalinen todellisuus mainonnan kanavana
Portimojärvi, Saana (2025-04-22)
Virtuaalinen todellisuus mainonnan kanavana
Portimojärvi, Saana
(22.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932182
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932182
Tiivistelmä
Virtuaalinen todellisuus on kasvattanut suosiotaan ja sen käyttö markkinointiviestinnässä herättää kiinnostusta yrityksissä. Tässä tutkielmassa pyritään kehittämään käsitystä virtuaalisen todellisuuden roolista mainonnassa, joka on yksi markkinointiviestinnän osa-alueista. Tavoitteena on selvittää virtuaalisen todellisuuden paikkaa mainonnan kanavana. Tutkimusongelmaan haetaan vastausta kahden tutkimuskysymyksen avulla: Mikä on virtuaalisen todellisuuden rooli mainonnassa? Kuinka arvioida, milloin virtuaalinen todellisuus soveltuu mainonnan kanavaksi?
Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsausta käyttäen, eikä siihen sisälly empiiristä tutkimusta. Tutkimusongelmaan haetaan vastausta tarkastelemalla mainonnan ja virtuaalisen todellisuuden käsitteitä ja olemassa olevaa kirjallisuutta. Lähdeaineistona toimii tieteelliset artikkelit ja kirjat.
Tutkimuksessa selvisi, että virtuaalinen todellisuus on mielenkiintoinen vaihtoehto mainonnan kanavaksi. Sille tyypilliset piirteet, kuten eloisuus ja käyttäjän kokemus läsnäolosta, voivat edesauttaa mainontaa ja se soveltuu haasteistaan huolimatta hyvin mainonnan kanavaksi. Tämä kuitenkin edellyttää, että kohderyhmä valitaan huolella, sillä virtuaalinen todellisuus ei ole toistaiseksi laajassa käytössä kuluttajien keskuudessa
Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsausta käyttäen, eikä siihen sisälly empiiristä tutkimusta. Tutkimusongelmaan haetaan vastausta tarkastelemalla mainonnan ja virtuaalisen todellisuuden käsitteitä ja olemassa olevaa kirjallisuutta. Lähdeaineistona toimii tieteelliset artikkelit ja kirjat.
Tutkimuksessa selvisi, että virtuaalinen todellisuus on mielenkiintoinen vaihtoehto mainonnan kanavaksi. Sille tyypilliset piirteet, kuten eloisuus ja käyttäjän kokemus läsnäolosta, voivat edesauttaa mainontaa ja se soveltuu haasteistaan huolimatta hyvin mainonnan kanavaksi. Tämä kuitenkin edellyttää, että kohderyhmä valitaan huolella, sillä virtuaalinen todellisuus ei ole toistaiseksi laajassa käytössä kuluttajien keskuudessa