5.- ja 8.-luokkalaisten ruutuajan yhteys fyysiseen aktiivisuuteen
Kuusisto, Veera; Laihinen, Roosa (2025-04-28)
5.- ja 8.-luokkalaisten ruutuajan yhteys fyysiseen aktiivisuuteen
Kuusisto, Veera
Laihinen, Roosa
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933542
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933542
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan viides- ja kahdeksasluokkalaisten ruutuajan yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi vertaillaan viides- ja kahdeksasluokkalaisten fyysistä aktiivisuutta sekä ruutuaikaa keskenään. Aiemman tutkimustiedon perusteella on viitteitä siitä, että ruutujen parissa käytetty aika on pois fyysiseen aktiivisuuteen käytettävissä olevasta ajasta. Toisaalta on todettu, että liikunnan terveyshyötyjen ollessa hyvin tunnettuja, harva liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Toisaalta on havaittu fyysisen aktiivisuuden vähenevän iän myötä, jonka takia vertaillaan viides- ja kahdeksasluokkalaisia keskenään.
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Tutkimuksen osallistujat ovat Varsinais-Suomen alueelta viides- ja kahdeksasluokkalaisia. Aineiston käsittelyyn hyödynnettiin SPSS-ohjelmistoa ja Excel-taulukkolaskentaohjelmistoa.
Tuloksista nähdään, että ruutuajalla on yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään siten, että ruutuajan ollessa korkeampi fyysisen aktiivisuuden määrä keskimäärin on pienempi. Lisäksi havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero viides- ja kahdeksasluokkalaisten ruutuajassa, kun taas fyysisessä aktiivisuudessa ei havaittu tilastollisesti merkitseviä luokka-asteiden välisiä eroja.
Tämän tutkimuksen tulokset suurimmaksi osaksi myötäilivät teoriataustaa ja aiempia tutkimuksia. Fyysisen toimintakyvyn tärkeyttä ei voida liikaa korostaa ja koululla on loistava mahdollisuus edistää liikuntasuositusten toteutumista ja edistää lasten ja nuorten kiinnostuksen heräämistä omaa terveydentilaa kohtaan.
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella. Tutkimuksen osallistujat ovat Varsinais-Suomen alueelta viides- ja kahdeksasluokkalaisia. Aineiston käsittelyyn hyödynnettiin SPSS-ohjelmistoa ja Excel-taulukkolaskentaohjelmistoa.
Tuloksista nähdään, että ruutuajalla on yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään siten, että ruutuajan ollessa korkeampi fyysisen aktiivisuuden määrä keskimäärin on pienempi. Lisäksi havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero viides- ja kahdeksasluokkalaisten ruutuajassa, kun taas fyysisessä aktiivisuudessa ei havaittu tilastollisesti merkitseviä luokka-asteiden välisiä eroja.
Tämän tutkimuksen tulokset suurimmaksi osaksi myötäilivät teoriataustaa ja aiempia tutkimuksia. Fyysisen toimintakyvyn tärkeyttä ei voida liikaa korostaa ja koululla on loistava mahdollisuus edistää liikuntasuositusten toteutumista ja edistää lasten ja nuorten kiinnostuksen heräämistä omaa terveydentilaa kohtaan.