Päiväkodinjohtajan pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa
Alajoki, Tuija; Jalonen, Susan (2025-04-25)
Päiväkodinjohtajan pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa
Alajoki, Tuija
Jalonen, Susan
(25.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933007
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933007
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksessa toimivilla päiväkodin johtajilla on pedagogisesta johtajuudesta sekä miten he toteuttavat sitä omissa yksiköissään. Tässä tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita heidän mielipiteistään johtajuuden kehittämisestä sekä selvittää heidän ajatustensa yhteneväisyydet ja eroavaisuudet.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa perehdytään varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatukseen työyhteisönä, varhaiskasvatuksen johtajuuteen, varhaiskasvatuksessa toimivaan henkilöstöön ja varhaiskasvatuksessa toteutettavaan pedagogiikkaan. Tutkimuksen pääteemana on päiväkodin johtajien pedagoginen johtajuus. Pedagogista johtajuutta tarkastellaan arvojen, kontekstuaalisen johtajuuden, organisaatiokulttuurin, ammatillisuuden ja substanssin hallinnan kautta.
Tutkimuksen kohteena oli kuusi varhaiskasvatuksessa toimivaa päiväkodin johtajaa, jotka toimivat varhaiskasvatusyksiköissä Varsinais-Suomen alueella. Haastattelut tehtiin kasvotusten ja osan kanssa etäyhteydessä käyttäen teemarunkoista haastattelulomaketta.
Keskeisiksi voimavaroiksi pedagogiselle johtajuudelle nousivat riittävät henkilöstöresurssit toiminnalle, pedagogisten palaverien tärkeys sekä johtajien että henkilöstön vahva pedagoginen osaaminen, jossa lapsi nähdään kaiken toiminnan keskiössä. Nähdään, että varhaiskasvatuksessa ei voi olla toimintaa ilman pedagogista johtajuutta. Jokaisen vahvalla pedagogisella osaamisella voidaan tehdä maailman paras päiväkoti.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa perehdytään varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatukseen työyhteisönä, varhaiskasvatuksen johtajuuteen, varhaiskasvatuksessa toimivaan henkilöstöön ja varhaiskasvatuksessa toteutettavaan pedagogiikkaan. Tutkimuksen pääteemana on päiväkodin johtajien pedagoginen johtajuus. Pedagogista johtajuutta tarkastellaan arvojen, kontekstuaalisen johtajuuden, organisaatiokulttuurin, ammatillisuuden ja substanssin hallinnan kautta.
Tutkimuksen kohteena oli kuusi varhaiskasvatuksessa toimivaa päiväkodin johtajaa, jotka toimivat varhaiskasvatusyksiköissä Varsinais-Suomen alueella. Haastattelut tehtiin kasvotusten ja osan kanssa etäyhteydessä käyttäen teemarunkoista haastattelulomaketta.
Keskeisiksi voimavaroiksi pedagogiselle johtajuudelle nousivat riittävät henkilöstöresurssit toiminnalle, pedagogisten palaverien tärkeys sekä johtajien että henkilöstön vahva pedagoginen osaaminen, jossa lapsi nähdään kaiken toiminnan keskiössä. Nähdään, että varhaiskasvatuksessa ei voi olla toimintaa ilman pedagogista johtajuutta. Jokaisen vahvalla pedagogisella osaamisella voidaan tehdä maailman paras päiväkoti.