Varhaiskasvatusikäisten lasten älylaitteiden käytön yhteys kielen kehitykseen
Tuominen, Suvi (2025-04-22)
Varhaiskasvatusikäisten lasten älylaitteiden käytön yhteys kielen kehitykseen
Tuominen, Suvi
(22.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932203
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932203
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten älylaitteiden käyttö vaikuttaa varhaiskasvatusikäisten lasten kielen kehitykseen, sekä tukevatko digitaaliset oppimissovellukset lapsen sanavaraston kehitystä. Lasten keskuudessa yleistyneet älylaitteet ovat herättäneet runsaasti keskustelua viimevuosina, joten siitä syystä haluankin selvittää, voiko älylaitteiden käytöllä olla yhteyttä lasten kielen kehitykseen ja tukevatko digitaaliset oppimissovellukset lasten sanavaraston kehitystä.
Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, joka on osa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen alatyyppiä. Tutkimuksen aineistona on käytetty kymmentä (10) tieteellistä lähdettä, jotka sisältävät aikaisempia tutkimuksia lasten älylaitteiden käytöstä ja älylaitteiden vaikutuksista lapsiin ja lasten kehitykseen. Aineiston materiaali on valittu siten, että se antaa mahdollisimman laajan ja luotettavan kuvan tutkittavasta aiheesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alle 2-vuotiaille lapsille ei suositella älylaitteiden käyttöä lainkaan, sillä ei ole näyttöä siitä, että niin pieni lapsi hyötyisi älylaitteiden tarjoamasta sisällöstä, lisäksi liian varhainen älylaitteiden käyttö voi olla yhteydessä kielen kehityksen viivästymiseen. Tutkimuksen mukaan älylaitteiden käytön vaikutukset riippuvat täysin sen käyttöajasta, sisällöstä ja aikuisen läsnäolosta. Laadukkaat oppimissovellukset ja interaktiiviset älylaitteiden tarjoamat sisällöt voivat tukea yli 2-vuotiaiden lasten kielen kehitystä, mutta silloin vanhemman läsnäolo toiminnan sanoittamisen ja tarkkaavaisuuden tukemisen näkökulmasta on tärkeässä roolissa. Varhaiskasvatusikäisten lasten älylaitteiden käytön vaikutuksia tulisi tutkia lisää, jotta saataisiin tarkempi käsitys siitä, miten älylaitteiden käyttö vaikuttaa lasten kielen kehitykseen.
Tutkimus on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, joka on osa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen alatyyppiä. Tutkimuksen aineistona on käytetty kymmentä (10) tieteellistä lähdettä, jotka sisältävät aikaisempia tutkimuksia lasten älylaitteiden käytöstä ja älylaitteiden vaikutuksista lapsiin ja lasten kehitykseen. Aineiston materiaali on valittu siten, että se antaa mahdollisimman laajan ja luotettavan kuvan tutkittavasta aiheesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alle 2-vuotiaille lapsille ei suositella älylaitteiden käyttöä lainkaan, sillä ei ole näyttöä siitä, että niin pieni lapsi hyötyisi älylaitteiden tarjoamasta sisällöstä, lisäksi liian varhainen älylaitteiden käyttö voi olla yhteydessä kielen kehityksen viivästymiseen. Tutkimuksen mukaan älylaitteiden käytön vaikutukset riippuvat täysin sen käyttöajasta, sisällöstä ja aikuisen läsnäolosta. Laadukkaat oppimissovellukset ja interaktiiviset älylaitteiden tarjoamat sisällöt voivat tukea yli 2-vuotiaiden lasten kielen kehitystä, mutta silloin vanhemman läsnäolo toiminnan sanoittamisen ja tarkkaavaisuuden tukemisen näkökulmasta on tärkeässä roolissa. Varhaiskasvatusikäisten lasten älylaitteiden käytön vaikutuksia tulisi tutkia lisää, jotta saataisiin tarkempi käsitys siitä, miten älylaitteiden käyttö vaikuttaa lasten kielen kehitykseen.