Alakoulun opettajien näkemyksiä digitaalisten oppimispelien käytöstä opetuksessa
Närhi, Jenny; Havuluoto, Milja (2025-04-22)
Alakoulun opettajien näkemyksiä digitaalisten oppimispelien käytöstä opetuksessa
Närhi, Jenny
Havuluoto, Milja
(22.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932266
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932266
Tiivistelmä
Tutkimuksella kartoitetaan alakoulun opettajien näkemyksiä digitaalisten oppimispelien hyödyllisyydestä opetuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten opettajat käyttävät digitaalisia oppimispelejä käytännössä ja millaisia motiiveja niiden käyttöön liittyy. Aiempien tutkimusten perusteella digitaaliset oppimispelit ovat oppilaille motivoivia ja vaikuttavat siten oppimiseen positiivisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla opettajia. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistosta nostettiin esiin keskeiset teemat ja havainnot, joiden pohjalta muodostettiin johtopäätökset.
Tulosten perusteella opettajat käyttävät digitaalisia oppimispelejä enimmäkseen oppilaiden hyödyn takia. Digitaaliset oppimispelit eriyttävät hyvin ja sisältävät toistoa sekä välitöntä palautetta. Ne ovat myös motivoivia, joka edistää opettajien mielestä oppimista. Opettajat käyttävät digitaalisia oppimispelejä myös helpottaakseen omaa työtä. Pelit palvelevat opittavia sisältöjä ja niiden avulla eriyttäminen on helppoa. Opettajat kokevat, että digitaaliset oppimispelit ovat oppilaille mieluisia ja motivoivuuden kautta edistävät oppimista. Pelit ohjaavat oppilaita myös itseohjautuvuuteen, joka on sekä opettajan että oppilaan edun mukaista. Digitaalisten oppimispelien koetaan olevan hyvä lisä opetuksessa, vaikka opettajat suhtautuvatkin niihin myös kriittisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla opettajia. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineistosta nostettiin esiin keskeiset teemat ja havainnot, joiden pohjalta muodostettiin johtopäätökset.
Tulosten perusteella opettajat käyttävät digitaalisia oppimispelejä enimmäkseen oppilaiden hyödyn takia. Digitaaliset oppimispelit eriyttävät hyvin ja sisältävät toistoa sekä välitöntä palautetta. Ne ovat myös motivoivia, joka edistää opettajien mielestä oppimista. Opettajat käyttävät digitaalisia oppimispelejä myös helpottaakseen omaa työtä. Pelit palvelevat opittavia sisältöjä ja niiden avulla eriyttäminen on helppoa. Opettajat kokevat, että digitaaliset oppimispelit ovat oppilaille mieluisia ja motivoivuuden kautta edistävät oppimista. Pelit ohjaavat oppilaita myös itseohjautuvuuteen, joka on sekä opettajan että oppilaan edun mukaista. Digitaalisten oppimispelien koetaan olevan hyvä lisä opetuksessa, vaikka opettajat suhtautuvatkin niihin myös kriittisesti.