Opetusaktiviteettien vaikutus kiinnostuksen eri vaiheisiin fysiikan oppitunneilla
Huhtala, Jeremias (2025-04-25)
Opetusaktiviteettien vaikutus kiinnostuksen eri vaiheisiin fysiikan oppitunneilla
Huhtala, Jeremias
(25.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932955
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932955
Tiivistelmä
Oppijoiden tilannekohtaisella kiinnostuksella koetaan olevan merkittävä yhteys oppimiseen, koska tilannekohtaisesti kiinnostuneet ovat motivoituneita, tarkkaavaisia ja innostuneita. Tutkimuksia tilannekohtaisen kiinnostuksen yhteydestä oppituntiaktiviteetteihin on tehty ja tässä tutkielmassa tarkastellaankin opetusaktiviteettien yhteyttä kiinnostuksen eri vaiheisiin fysiikan oppitunneilla. Tavoitteena on saada selville, millaiset opetusaktiviteetit ennustavat tilannekohtaista kiinnostusta ja mitkä eivät. Yksi tutkimuskohde on myös se, että mikä yhteys tilannekohtaisen kiinnostuksen hetkillä on henkilökohtaiseen kiinnostukseen.
Tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Käyttämällä kirjallisuuskatsausta tutkimusmenetelmänä, saadaan monipuolisesti tutkittua aikaisempien tutkimusten tuloksia aiheesta ja koota näistä tutkimuksista yhteenveto tutkielman aiheen näkökulmasta. Aineistona on käytetty internetistä ja Turun yliopiston tietokannoista löytyviä aineistoja. Aineistojen etsinnässä on myös käytetty Keenious-hakutyökalua.
Tutkielman tulokseksi saatiin, että opetusaktiviteeteilla on yleensä merkitystä oppilaiden kokemaan tilannekohtaiseen kiinnostukseen fysiikan oppitunneilla. Oli myös yksi tutkimus, jossa eroa eri opetusaktiviteettien välillä ei ollut, mikä oli yllättävää. Merkittävimmät tilannekohtaista kiinnostusta ennustavat opetusaktiviteetit vaativat usein kognitiivista ajattelua monipuolisesti. Tällaisia opetusaktiviteetteja olivat mm. aineiston analysointi ja mallintaminen, tehtävien tekeminen sekä ilmiön tieteellinen selittäminen. Yhden tutkimuksen tuloksena saatiin opiskelijoiden tilannekohtainen kiinnostus luonnontieteitä kohtaan etenemään henkilökohtaiseksi kiinnostukseksi.
Johtopäätös tutkielmalle on, että opetusaktiviteeteilla on suuri merkitys oppilaiden kokemaan tilannekohtaiseen kiinnostukseen fysiikan oppitunneilla. Opettaja voi oppitunneilla valita sellaiset opetusaktiviteetit, joilla saadaan oppilaiden kiinnostus luonnontieteitä kohtaan kasvamaan. Tällaisia opetusaktiviteetteja ovat mm. aineiston analysointi ja mallintaminen sekä tehtävien tekeminen, jotka vaativat oppijalta monipuolista kognitiivista ajattelua. Kasvattamalla nuorten kiinnostusta fysiikkaa ja yleisesti luonnontieteitä kohtaan saadaan tulevaisuudessa enemmän luonnontieteiden osaajia tulevaisuuden aloille töihin.
Tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Käyttämällä kirjallisuuskatsausta tutkimusmenetelmänä, saadaan monipuolisesti tutkittua aikaisempien tutkimusten tuloksia aiheesta ja koota näistä tutkimuksista yhteenveto tutkielman aiheen näkökulmasta. Aineistona on käytetty internetistä ja Turun yliopiston tietokannoista löytyviä aineistoja. Aineistojen etsinnässä on myös käytetty Keenious-hakutyökalua.
Tutkielman tulokseksi saatiin, että opetusaktiviteeteilla on yleensä merkitystä oppilaiden kokemaan tilannekohtaiseen kiinnostukseen fysiikan oppitunneilla. Oli myös yksi tutkimus, jossa eroa eri opetusaktiviteettien välillä ei ollut, mikä oli yllättävää. Merkittävimmät tilannekohtaista kiinnostusta ennustavat opetusaktiviteetit vaativat usein kognitiivista ajattelua monipuolisesti. Tällaisia opetusaktiviteetteja olivat mm. aineiston analysointi ja mallintaminen, tehtävien tekeminen sekä ilmiön tieteellinen selittäminen. Yhden tutkimuksen tuloksena saatiin opiskelijoiden tilannekohtainen kiinnostus luonnontieteitä kohtaan etenemään henkilökohtaiseksi kiinnostukseksi.
Johtopäätös tutkielmalle on, että opetusaktiviteeteilla on suuri merkitys oppilaiden kokemaan tilannekohtaiseen kiinnostukseen fysiikan oppitunneilla. Opettaja voi oppitunneilla valita sellaiset opetusaktiviteetit, joilla saadaan oppilaiden kiinnostus luonnontieteitä kohtaan kasvamaan. Tällaisia opetusaktiviteetteja ovat mm. aineiston analysointi ja mallintaminen sekä tehtävien tekeminen, jotka vaativat oppijalta monipuolista kognitiivista ajattelua. Kasvattamalla nuorten kiinnostusta fysiikkaa ja yleisesti luonnontieteitä kohtaan saadaan tulevaisuudessa enemmän luonnontieteiden osaajia tulevaisuuden aloille töihin.