Fotosyntes i finlandssvenska läroböcker : En analys av språk och multimodalitet
Viitanen, Venla (2025-04-28)
Fotosyntes i finlandssvenska läroböcker : En analys av språk och multimodalitet
Viitanen, Venla
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933443
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933443
Tiivistelmä
Läroböcker har en stark ställning i undervisningen, varför deras innehåll måste vara av hög kvalitet och mångsidigt i sin användbarhet. Läroböckers betydelse för inlärningen har utforskats i stor omfattning och sammansättningen av läroböcker efterföljer Utbildningsstyrelsens läroplan samt kvalitetskriterierna för läromedel.
I denna kandidatavhandling undersöker jag tre gymnasieböcker i biologi. Var och en av de utvalda böckerna följer olika läroplaner från olika tider.
Syftet är att jämföra språkliga skillnader samt visuella och grafiska drag mellan läroböckerna. Härtill granskar jag ämnesspecifika begrepp i lärobokstexterna och räknar ut läsbarheten för varje lärobok med hjälp av genomsnittligt LIX-index, som åskådliggör läsbarheten kvantitativt med siffror. I övrigt är metoderna i avhandlingen främst kvalitativa.
På grundval av forskningsresultaten kan det konstateras att mer och mer uppmärksamhet ägnas åt läroböckernas innehåll och meningsfullhet. I nyare läroböcker läggs vikt vid balansen mellan text och bilder för att de tillsammans ska stödja inlärningsprocessen. Innehållet är noggrant utformat och mer aktuellt, men ändå inte för utmanande eller för enkelt. Alla dessa faktorer bidrar även till att öka elevernas motivation.
I denna kandidatavhandling undersöker jag tre gymnasieböcker i biologi. Var och en av de utvalda böckerna följer olika läroplaner från olika tider.
Syftet är att jämföra språkliga skillnader samt visuella och grafiska drag mellan läroböckerna. Härtill granskar jag ämnesspecifika begrepp i lärobokstexterna och räknar ut läsbarheten för varje lärobok med hjälp av genomsnittligt LIX-index, som åskådliggör läsbarheten kvantitativt med siffror. I övrigt är metoderna i avhandlingen främst kvalitativa.
På grundval av forskningsresultaten kan det konstateras att mer och mer uppmärksamhet ägnas åt läroböckernas innehåll och meningsfullhet. I nyare läroböcker läggs vikt vid balansen mellan text och bilder för att de tillsammans ska stödja inlärningsprocessen. Innehållet är noggrant utformat och mer aktuellt, men ändå inte för utmanande eller för enkelt. Alla dessa faktorer bidrar även till att öka elevernas motivation.