Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suorittamista vai oppimista läpi elämän? : Suorituskeskeisen yhteiskunnan muokkaama käsitys elinikäisestä oppimisesta yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa

Streng, Emilia (2025-04-26)

Suorittamista vai oppimista läpi elämän? : Suorituskeskeisen yhteiskunnan muokkaama käsitys elinikäisestä oppimisesta yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa

Streng, Emilia
(26.04.2025)
Katso/Avaa
Kanditutkielma%20%28valmis%29.pdf (484.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933256
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa vallitsee entistä enemmän tehokkuuden, menestyksen ja tuottavuuden havittelua, joka heijastuu koulukulttuurisiin rakenteisiin. Yksilöt tahtovat maksimoida oman oppimisen, osaamisen ja asiantuntijuuden hyötynsä, joka ei ainoastaan esineellistä ihmistä vaan vähitellen katoaa samalla elinikäisen oppimisen perustan tärkeys ja yksilöiden autonomisuus. Täten ihminen ei enää ole omaa toimintaansa autonomisesti ohjaava yksilö, vaan hänestä tulee tuotantoprosessin ylläpitäjä kuluttaja, ja modernin maailman vaatimuksiin sopeutuva. Tahdon siis tutkimuksessani tarkastella kyseistä relevanttia yhteiskunnassa esiintyvää kiihtyvää muutosta, elinikäisen oppimisen viitekehyksestä. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä elinikäisestä oppimisesta sekä analysoida, miten suorituskeskeinen yhteiskunnallinen ideologia on saattanut muovata näitä käsityksiä korostaen tuottavuuden tavoittelua.
Tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun muodossa ja aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuksen viitekehyksessä käydään läpi taustateoriaa, joissa hyödynnetty erityisesti Heikki Kinnarin laatimia tutkielmia, sekä hänen väitöskirjaansa. Tutkielman teoriaosuudessa syvennytään elinikäisen oppimisen määritelmään ja tarkastellaan sitä koulutuspoliittisen kehityksen kontekstissa. Lisäksi tarkastellaan uusliberalistisen ideologian vaikutuksia elinikäiseen oppimiseen sekä suorituskeskeisen kouluttautumistavan yleisyyttä nyky-yhteiskunnassa.
Aineiston keräämistä varten valitsin aineistonkeruumenetelmäksi puolistrukturoidun teemahaastattelun, jonka aineistoa analysoidaan tutkielman empiriaosuudessa. Haastatteluaineisto kerättiin kolmelta yliopisto-opiskelijalta, joiden akateemiset suuntaukset erosivat toisistaan. Teemahaastattelun avulla pyrittiin hankkimaan tietoa opiskelijoiden kokemuksista, näkemyksistä ja tulkinnoista koskien tutkielman aihetta. Aineiston analyysissa pyritään vastaamaan tutkielman asetettuihin tutkimuskysymyksiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulososiossa nostetaan esiin monia merkittäviä teemoja, kuten työuran priorisointia, kiihtyvän tulevaisuuden vaatimuksia ja kilpailuyhteiskunnan aiheuttamia ristiriitoja. Tulokset paljastavat, kuinka voimakkaasti työuraorientoituneisuus määrittää nuorten maailmankuvia nyky- yhteiskunnassa. Lisäksi korostui, kuinka vahvasti kiihtyneisyys on läsnä niin koulukulttuurisissa rakenteissa kuin yhteiskunnallisissa normeissa. Tutkimustuloksia ja kandidaatin tutkielman teemaa avataan omien ajatusten ja konkreettisen tulosten läpikäynnin kautta pohdintaosiossa. Onko elämä oppimista vai suorittamista?
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [904]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste