Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialoginen opetus elämänkatsomustiedossa : Yläkoulun oppimateriaalien tulkintaa ja opettajien kokemuksia

Laakso, Iida (2025-03-31)

Dialoginen opetus elämänkatsomustiedossa : Yläkoulun oppimateriaalien tulkintaa ja opettajien kokemuksia

Laakso, Iida
(31.03.2025)
Katso/Avaa
Laakso_Iida_opinnayte.pdf (916.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034583
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielma tarkastelee, minkälaisia tehtäviä yläkoulun elämänkatsomustiedon oppimateriaalit tarjoavat keskustelutaitojen kehittämiseen, sekä minkälaisia opetusmenetelmiä aineenopettajat käyttävät vahvistaakseen luokkahuonedialogia ja oppilaiden keskustelutaitoja. Useat luokkahuonedialogien tutkijoista ovat korostaneet dialogisuuden monimuotoisuutta ja hyödyllisyyttä opetusmenetelmänä sekä hyvien keskustelutaitojen perustana. Dialogiset opetusmenetelmät ovat luonteva osa elämänkatsomustiedon tunteja, ja näiden myötä oppilaan kyky ilmaista itseä sekä kuunnella ja ymmärtää muita kehittyy. Luokkahuoneiden dialogisuutta ja sen kehityskohtia on tutkittu 2000-luvulla usean tutkijan toimesta. Keskustelutaitojen oppiminen viimeistään yläkoulussa hyödyttää nuoria merkittävästi, tulevaisuuden työelämä- ja ihmissuhdetaitoja ajatellen. Tutkielma toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä, jossa aineisto koostui 280 yläkoulun elämänkatsomustiedon opetuksen oppimateriaalien tehtävästä sekä neljän yläkoulun elämänkatsomustiedon opettajan teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.Oppimateriaalien analysoinnin ja opettajien haastattelujen seurauksena kävi ilmi, että opetusmateriaaleissa on runsaasti keskustelutaitoja tukevia tehtäviä ja opettajien työskentelytavat tunneilla vastaavat oppimateriaalien tehtäviä melko hyvin. Opettajan harkinnan varaan jää se, kuinka paljon ja millä tavoin keskustelutaitoja oppitunneilla kehitetään. Opetuskulttuurien erot olivat pienessä aineistossa vaihtelevia ja laajemmille tutkimuksille opetuskäytännöistä on tarvetta, jotta merkittäviä päätelmiä asiasta voitaisiin tehdä. Jatkossa luokkahuonedialogeja olisi tärkeää tutkia suomalaisessa kontekstissa ja tuottaa opettajilla laadukasta jatkokoulutusta dialogitaitojen kehittämiseksi. Olisi myös tärkeä keskittyä oppimateriaalien syvällisempään analysointiin, jotta oppiaineessa opeteltaisiin tiedon lisäksi taitoja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste