Dialoginen opetus elämänkatsomustiedossa : Yläkoulun oppimateriaalien tulkintaa ja opettajien kokemuksia
Laakso, Iida (2025-03-31)
Dialoginen opetus elämänkatsomustiedossa : Yläkoulun oppimateriaalien tulkintaa ja opettajien kokemuksia
Laakso, Iida
(31.03.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034583
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034583
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielma tarkastelee, minkälaisia tehtäviä yläkoulun elämänkatsomustiedon oppimateriaalit tarjoavat keskustelutaitojen kehittämiseen, sekä minkälaisia opetusmenetelmiä aineenopettajat käyttävät vahvistaakseen luokkahuonedialogia ja oppilaiden keskustelutaitoja. Useat luokkahuonedialogien tutkijoista ovat korostaneet dialogisuuden monimuotoisuutta ja hyödyllisyyttä opetusmenetelmänä sekä hyvien keskustelutaitojen perustana. Dialogiset opetusmenetelmät ovat luonteva osa elämänkatsomustiedon tunteja, ja näiden myötä oppilaan kyky ilmaista itseä sekä kuunnella ja ymmärtää muita kehittyy. Luokkahuoneiden dialogisuutta ja sen kehityskohtia on tutkittu 2000-luvulla usean tutkijan toimesta. Keskustelutaitojen oppiminen viimeistään yläkoulussa hyödyttää nuoria merkittävästi, tulevaisuuden työelämä- ja ihmissuhdetaitoja ajatellen. Tutkielma toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä, jossa aineisto koostui 280 yläkoulun elämänkatsomustiedon opetuksen oppimateriaalien tehtävästä sekä neljän yläkoulun elämänkatsomustiedon opettajan teemahaastattelusta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.Oppimateriaalien analysoinnin ja opettajien haastattelujen seurauksena kävi ilmi, että opetusmateriaaleissa on runsaasti keskustelutaitoja tukevia tehtäviä ja opettajien työskentelytavat tunneilla vastaavat oppimateriaalien tehtäviä melko hyvin. Opettajan harkinnan varaan jää se, kuinka paljon ja millä tavoin keskustelutaitoja oppitunneilla kehitetään. Opetuskulttuurien erot olivat pienessä aineistossa vaihtelevia ja laajemmille tutkimuksille opetuskäytännöistä on tarvetta, jotta merkittäviä päätelmiä asiasta voitaisiin tehdä. Jatkossa luokkahuonedialogeja olisi tärkeää tutkia suomalaisessa kontekstissa ja tuottaa opettajilla laadukasta jatkokoulutusta dialogitaitojen kehittämiseksi. Olisi myös tärkeä keskittyä oppimateriaalien syvällisempään analysointiin, jotta oppiaineessa opeteltaisiin tiedon lisäksi taitoja.