Yritysasiakkaille suunnatun luovan asiantuntijapalvelun tuotteistaminen
Isokorpi, Ella (2025-04-09)
Yritysasiakkaille suunnatun luovan asiantuntijapalvelun tuotteistaminen
Isokorpi, Ella
(09.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034042
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034042
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin yritysasiakkaille suunnatun luovan asiantuntijapalvelun tuotteistamista. Tarkemmin tutkittiin, millaisena prosessina tuotteistaminen voidaan nähdä luovalla alalla, mitkä tekijät vaikuttavat palvelupaketin suunnitteluun sekä millaisia haasteita liittyy luovien alojen palveluiden tuotteistamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää prosessimalli, joka tukee luovien alojen palveluiden tuotteistamista. Tutkimus pohjautui konstruktivistiseen lähestymistapaan, jossa korostettiin tutkijan roolia aktiivisena tiedon rakentajana.
Tutkimuksessa tarkasteltiin useiden eri tutkijoiden kuten Holman (1998) ja Sipilän (1995) tuotteistamisprosessimalleja, joiden pohjalta kehitettiin luovalle alalle soveltuva tuotteistamisprosessimalli. Mallin rakentamisessa pyrittiin ottamaan huomioon luovan alan erityispiirteet kuten palveluiden aineettomuus ja taiteellisen vision merkitys. Luovilla aloilla palvelun arvo ei aina ole suoraan mitattavissa tai konkreettinen, vaan se voi liittyä asiakkaan kokemuksiin, tunteisiin ja mielikuviin. Tämän vuoksi tuotteistamisprosessissa on tärkeää huomioida myös palveluiden aineettomat ominaisuudet. Myös asiantuntijoiden luovuuden ja näkemysten integroiminen osaksi palvelukonseptia voi tuoda ainutlaatuista arvoa, mutta samalla haasteita. Näin ollen luovan alan tuotteistamisessa on löydettävä tasapaino luovuuden, taiteellisen vision ja liiketoiminnallisten tavoitteiden välillä, jotta palvelu voidaan tuotteistaa ja markkinoida tehokkaasti, mutta samalla säilyttää sen ainutlaatuisuus ja luonteenpiirteet.
Osana tutkimuksen empiiristä osiota haastateltiin kahta asiantuntijaa, jotka olivat aiemmin ostaneet luovan alan palveluita. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan syvällisempi ymmärrys asiakkaiden tarpeista, odotuksista ja kokemuksista, jotta palvelupakettia voitaisiin kehittää entistä paremmin vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia ja markkinoiden tarpeita.
Yhteenvetona tutkimus tarjoaa syvällistä ymmärrystä siitä, kuinka luovan alan asiantuntijapalveluja voidaan tuotteistaa, mitä tekijöitä ja haasteita siihen liittyy. Lisäksi tutkimus esittelee käytännönläheisen ja sovellettavissa olevan prosessimallin, joka voi auttaa yrityksiä kehittämään omia palvelupakettejaan ja tarjoamaan asiakkailleen selkeästi määriteltyjä palveluja. Tutkimuksessa huomattiin myös, että Satakunnassa luovan alan palvelut keskittyvät pääasiassa perinteisiin palveluihin kuten teatteriin. Muualla isommissa kaupungeissa tarjonta oli monipuolisempaa erityisesti yrityksille suunnattujen valmennus- ja koulutuspalveluiden osalta. Tutkimuksessa nousi esiin myös hinnoittelun läpinäkyvyyden puute luovan alan valmennus- ja koulutuspalveluissa. Verkkohausta ei löytynyt suoraa hintaa tällaisille palvelupaketeille yritysten omilta nettisivuilta eikä palvelupakettia voinut varata verkossa ilman suoraa yhteydenottoa yritykseen. Tällainen epäselvyys hinnoittelussa voi hankaloittaa asiakkaille palveluiden vertailua ja valintaa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin useiden eri tutkijoiden kuten Holman (1998) ja Sipilän (1995) tuotteistamisprosessimalleja, joiden pohjalta kehitettiin luovalle alalle soveltuva tuotteistamisprosessimalli. Mallin rakentamisessa pyrittiin ottamaan huomioon luovan alan erityispiirteet kuten palveluiden aineettomuus ja taiteellisen vision merkitys. Luovilla aloilla palvelun arvo ei aina ole suoraan mitattavissa tai konkreettinen, vaan se voi liittyä asiakkaan kokemuksiin, tunteisiin ja mielikuviin. Tämän vuoksi tuotteistamisprosessissa on tärkeää huomioida myös palveluiden aineettomat ominaisuudet. Myös asiantuntijoiden luovuuden ja näkemysten integroiminen osaksi palvelukonseptia voi tuoda ainutlaatuista arvoa, mutta samalla haasteita. Näin ollen luovan alan tuotteistamisessa on löydettävä tasapaino luovuuden, taiteellisen vision ja liiketoiminnallisten tavoitteiden välillä, jotta palvelu voidaan tuotteistaa ja markkinoida tehokkaasti, mutta samalla säilyttää sen ainutlaatuisuus ja luonteenpiirteet.
Osana tutkimuksen empiiristä osiota haastateltiin kahta asiantuntijaa, jotka olivat aiemmin ostaneet luovan alan palveluita. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan syvällisempi ymmärrys asiakkaiden tarpeista, odotuksista ja kokemuksista, jotta palvelupakettia voitaisiin kehittää entistä paremmin vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia ja markkinoiden tarpeita.
Yhteenvetona tutkimus tarjoaa syvällistä ymmärrystä siitä, kuinka luovan alan asiantuntijapalveluja voidaan tuotteistaa, mitä tekijöitä ja haasteita siihen liittyy. Lisäksi tutkimus esittelee käytännönläheisen ja sovellettavissa olevan prosessimallin, joka voi auttaa yrityksiä kehittämään omia palvelupakettejaan ja tarjoamaan asiakkailleen selkeästi määriteltyjä palveluja. Tutkimuksessa huomattiin myös, että Satakunnassa luovan alan palvelut keskittyvät pääasiassa perinteisiin palveluihin kuten teatteriin. Muualla isommissa kaupungeissa tarjonta oli monipuolisempaa erityisesti yrityksille suunnattujen valmennus- ja koulutuspalveluiden osalta. Tutkimuksessa nousi esiin myös hinnoittelun läpinäkyvyyden puute luovan alan valmennus- ja koulutuspalveluissa. Verkkohausta ei löytynyt suoraa hintaa tällaisille palvelupaketeille yritysten omilta nettisivuilta eikä palvelupakettia voinut varata verkossa ilman suoraa yhteydenottoa yritykseen. Tällainen epäselvyys hinnoittelussa voi hankaloittaa asiakkaille palveluiden vertailua ja valintaa.