Luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet tarjota tukea luetun ymmärtämisen haasteissa
Nummela, Rosa; Suojanen, Aamu (2025-04-29)
Luokanopettajaopiskelijoiden valmiudet tarjota tukea luetun ymmärtämisen haasteissa
Nummela, Rosa
Suojanen, Aamu
(29.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034218
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034218
Tiivistelmä
Lukutaito ja luetun ymmärtäminen ovat keskeisiä taitoja, joita meiltä edellytetään koulussa, töissä ja yhteiskunnassa. Ilman luetun ymmärtämistä ja hyvää lukutaitoa tiedonhankinta voi vaikeutua ja oppimisvaikeudet laaja-alaistua. Tällöin arjen toimintojen suorittaminen vaikeutuu ja ihmiset eivät pärjää yhteiskunnassamme. Lukutaidon tason laskeminen ja tekstin ymmärtämisen haasteet pakottavat myös opettajia muuttumaan ja tarjoamaan oppilaille laadukkaampaa opetusta kouluissamme, jotka muuttuvat yhä monikulttuurisemmiksi ja inklusiivisemmiksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia tarjota tukea luetun ymmärtämisen haasteissa, ja tutkia yliopisto-opetuksen merkitystä valmiuksien kehittymisessä. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää myös minkälaisia haasteita opiskelijat havainnoivat oppilailla ja miten opiskelijat pystyvät niihin vastaamaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla tammikuussa 2025. Haastatteluihin osallistui kuusi luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti hyödyntämällä teemoittelua. Teemoittelussa luetun ymmärtämisen haasteet jaettiin tekniseen lukutaitoon, sanavarastoon, tekstitaitoihin ja motivaatioon.
Tulosten perusteella opiskelijoista neljä määrittelivät omat valmiutensa tarjota tukea puutteellisiksi ja kaksi riittäviksi. Valmiudet olivat opiskelijoiden mukaan kehittyneet eniten harjoitteluiden ja työkokemuksen myötä. Opiskelijat kuitenkin toivoivat yliopisto-opetukselta konkreettisempia neuvoja haasteisiin vastaamiseen teoriaa koskevan opetuksen lisäksi.
Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia aihetta laajemmalla otannalla ja eri näkökulmista, esimerkiksi tutkimalla peruskoulun oppilaita. Oppilaiden luetun ymmärtämisen haasteita voitaisiinkin kartoittaa ja tutkia, ovatko nämä haasteet yhteydessä opettajan tietämykseen luetun ymmärtämisen tukemisesta. Tutkimuksessamme opettajilla ei esiintynyt haasteita suomen kielessä tai lukemisessa, joten olisi myös antoisaa tutkia haasteita kokeneita ja heidän kykyään vastata luetun ymmärtämisen haasteisiin. Lisäksi olisi hyvä arvioida, miten opettajankoulutuksen tulisi tarjota luetun ymmärtämisen haasteisiin konkreettisia neuvoja ja koulutusta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia tarjota tukea luetun ymmärtämisen haasteissa, ja tutkia yliopisto-opetuksen merkitystä valmiuksien kehittymisessä. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää myös minkälaisia haasteita opiskelijat havainnoivat oppilailla ja miten opiskelijat pystyvät niihin vastaamaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla tammikuussa 2025. Haastatteluihin osallistui kuusi luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti hyödyntämällä teemoittelua. Teemoittelussa luetun ymmärtämisen haasteet jaettiin tekniseen lukutaitoon, sanavarastoon, tekstitaitoihin ja motivaatioon.
Tulosten perusteella opiskelijoista neljä määrittelivät omat valmiutensa tarjota tukea puutteellisiksi ja kaksi riittäviksi. Valmiudet olivat opiskelijoiden mukaan kehittyneet eniten harjoitteluiden ja työkokemuksen myötä. Opiskelijat kuitenkin toivoivat yliopisto-opetukselta konkreettisempia neuvoja haasteisiin vastaamiseen teoriaa koskevan opetuksen lisäksi.
Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia aihetta laajemmalla otannalla ja eri näkökulmista, esimerkiksi tutkimalla peruskoulun oppilaita. Oppilaiden luetun ymmärtämisen haasteita voitaisiinkin kartoittaa ja tutkia, ovatko nämä haasteet yhteydessä opettajan tietämykseen luetun ymmärtämisen tukemisesta. Tutkimuksessamme opettajilla ei esiintynyt haasteita suomen kielessä tai lukemisessa, joten olisi myös antoisaa tutkia haasteita kokeneita ja heidän kykyään vastata luetun ymmärtämisen haasteisiin. Lisäksi olisi hyvä arvioida, miten opettajankoulutuksen tulisi tarjota luetun ymmärtämisen haasteisiin konkreettisia neuvoja ja koulutusta.