Miten luokanopettajaopiskelijat kokevat opetusharjoitteluiden tukeneen heidän ammatillista kasvuaan? : MAP-malliin perustuva haastattelututkimus
Tiainen, Noora; Menna, Sini (2025-04-28)
Miten luokanopettajaopiskelijat kokevat opetusharjoitteluiden tukeneen heidän ammatillista kasvuaan? : MAP-malliin perustuva haastattelututkimus
Tiainen, Noora
Menna, Sini
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033811
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033811
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opetusharjoittelut ovat tukeneet opiskelijoiden ammatillista kasvua heidän kokemustensa mukaan. Tarkastelussa hyödynnettiin Moniulotteisen opettajan osaamisen prosessimallia (MAP-malli), joka tarjoaa laaja-alaisen näkemyksen opettajan ammatin keskeisistä tiedoista, taidoista ja osaamisalueista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa haastateltiin neljää Turun yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto muodostui haastattelumateriaaleista. Päätuloksena voidaan todeta, että ammatillinen kasvu kehittyi opetusharjoitteluissa vaihtelevasti MAP-mallin osaamisalueissa. Johtopäätöksenä on, että MAP-mallin osaamisalueista ammatillista hyvinvointia, kognitiivisia taitoja sekä sosiaalisia taitoja tulisi painottaa enemmän, jotta opetusharjoittelut tukevat opiskelijoiden ammatillista kasvua kokonaisvaltaisemmin.