Liikunnan yhteys sosiaalisten taitojen kehittymiseen varhaiskasvatusikäisillä lapsilla
Riihimäki, Emmi (2025-04-29)
Liikunnan yhteys sosiaalisten taitojen kehittymiseen varhaiskasvatusikäisillä lapsilla
Riihimäki, Emmi
(29.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034498
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034498
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset liikuntamuodot tukevat varhaiskasvatusikäisten lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä. Sosiaaliset taidot ovat keskeisessä osassa ihmisen koko elämän ajan ja niiden merkitys on huomattavaa jo varhaisessa lapsuudessa. Liikunnan yhteys sosiaalisten taitojen kehittymisessä on merkityksellinen tutkimuskohde, sillä liikunnallinen toiminta tarjoaa tilanteita vuorovaikutuksen, yhteistyön ja tunnesäätelyn harjoitteluun.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui kahdeksasta tieteellisestä artikkelista, joista löydettiin yhteisiä piirteitä ja muodostettiin kaksi pääteemaa, ohjattu liikunta ja sosiaaliset taidot sekä vapaa liikunta ja sosiaaliset taidot. Ohjatun liikunnan vaikutuksia käsitteli viisi tutkimusta ja vapaan liikunnan vaikutuksia kolme tutkimusta.
Tulokset osoittavat, että molemmat liikuntamuodot tukevat sosiaalisten taitojen kehitystä, mutta erityisesti suunnitellut ja säännöllisesti toteutetut ohjatut liikuntatuokiot olivat tehokkaasti yhteydessä sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Näissä korostuivat vuorovaikutus, vuoron odottaminen, toisten kuunteleminen ja yhteistyö. Vapaa liikunta puolestaan tarjosi lapsille spontaania vuorovaikutusta ja mahdollisuuksia itsenäisiin sosiaalisiin aloitteisiin.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui kahdeksasta tieteellisestä artikkelista, joista löydettiin yhteisiä piirteitä ja muodostettiin kaksi pääteemaa, ohjattu liikunta ja sosiaaliset taidot sekä vapaa liikunta ja sosiaaliset taidot. Ohjatun liikunnan vaikutuksia käsitteli viisi tutkimusta ja vapaan liikunnan vaikutuksia kolme tutkimusta.
Tulokset osoittavat, että molemmat liikuntamuodot tukevat sosiaalisten taitojen kehitystä, mutta erityisesti suunnitellut ja säännöllisesti toteutetut ohjatut liikuntatuokiot olivat tehokkaasti yhteydessä sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Näissä korostuivat vuorovaikutus, vuoron odottaminen, toisten kuunteleminen ja yhteistyö. Vapaa liikunta puolestaan tarjosi lapsille spontaania vuorovaikutusta ja mahdollisuuksia itsenäisiin sosiaalisiin aloitteisiin.