Käsityön opetussuunnitelmien kehitys peruskoulun alkuvaiheista nykyhetkeen
Hagelberg, Miro; Järvi, Eemeli (2025-04-29)
Käsityön opetussuunnitelmien kehitys peruskoulun alkuvaiheista nykyhetkeen
Hagelberg, Miro
Järvi, Eemeli
(29.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034430
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034430
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on analysoida käsityön perusopetuksen opetussuunnitelmien muutosta peruskoulujärjestelmän alusta vuoteen 2014. Käsityö on osa suomalaista kansanperinnettä ja sen jatkuvuuden vuoksi on tärkeää, että sitä opetetaan koulussa. Opetussuunnitelmien tarkastelu auttaa alan opiskelijoita ja työelämään astuvia nuoria opettajia tiedostamaan mihin heidän opetustyönsä perustuu. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään eroja ja kehityksen syitä opetussuunnitelmien välillä. Johdannossa avataan käsityön ja sen opetuksen historiaa suomessa. Teoriaosuudessa käsitellään peruskoulujärjestelmää ja opetuksen toteuttamisen lähtökohtia. Tuloksissa vertaillaan eri vuosien opetussuunnitelmien eroja ja yhtäläisyyksiä.
Tutkimuksessa pyritään saamaan vastauksia kysymyksiin, miten opetussuunnitelman tavoitteet ovat muuttuneet ja millä tavoin teknologian kehitys on vaikuttanut käsityön sisältöihin? Tutkimuksen tavoitteena oli laadullisella analyysillä löytää eroavaisuuksia opetussuunnitelmien välillä, sekä tutkia, miten teknologia on muuttanut opetussuunnitelman sisältöä.
Tuloksista selviää, että käsityön opetus on muuttunut perustekniikoiden opetuksesta, kohti monipuolisempaa ja laajempaa kokonaisuutta, joissa painottuu monimateriaalisuus. Käsityön tavoitteissa on samanlaisia piirteitä eri opetussuunnitelma kausilla, mutta ne on eritavoilla ilmaistu. Teknologian kehitys on tuonut käsityön opetukseen tieto- ja viestintäteknologian laaja-alaisen osaamisen alueen kautta paljon uusia mahdollisuuksia.
Tutkimuksessa pyritään saamaan vastauksia kysymyksiin, miten opetussuunnitelman tavoitteet ovat muuttuneet ja millä tavoin teknologian kehitys on vaikuttanut käsityön sisältöihin? Tutkimuksen tavoitteena oli laadullisella analyysillä löytää eroavaisuuksia opetussuunnitelmien välillä, sekä tutkia, miten teknologia on muuttanut opetussuunnitelman sisältöä.
Tuloksista selviää, että käsityön opetus on muuttunut perustekniikoiden opetuksesta, kohti monipuolisempaa ja laajempaa kokonaisuutta, joissa painottuu monimateriaalisuus. Käsityön tavoitteissa on samanlaisia piirteitä eri opetussuunnitelma kausilla, mutta ne on eritavoilla ilmaistu. Teknologian kehitys on tuonut käsityön opetukseen tieto- ja viestintäteknologian laaja-alaisen osaamisen alueen kautta paljon uusia mahdollisuuksia.