Lontoo kansikuvana? : Jalkapalloseurojen kotikaupungin representaatio Instagramissa
Lindberg, Pelle (2025-04-29)
Lontoo kansikuvana? : Jalkapalloseurojen kotikaupungin representaatio Instagramissa
Lindberg, Pelle
(29.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034632
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043034632
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee urheiluseurojen tapaa representoida kotikaupunkiaan sosiaalisessa mediassa. Tarkasteltavat urheiluseurat ovat englantilaiset jalkapallojoukkueet Arsenal FC, Chelsea FC ja Tottenham Hotspur FC. Sosiaalisen median alustana on Instagram. Tutkimukseni selvittää, millä tavoin seurojen Instagram-julkaisuissa esiintyy seurojen yhteinen kotikaupunki Lontoo. Tutkielmassa tarkastellaan myös mahdollista kilpailuasetelmaa kaupungin herruudesta.
Aineisto on seurojen Instagramiin julkaistut julkaisut ja kuvatekstit ajalta 1.6.-17.8.2024, jotta aineistoa tutkiessani vältyn otteluihin liittyviltä julkaisuilta ja näen, miten seurat esittelevät esimerkiksi uusia pelipaitoja ja pelaajahankintoja. Kaikki Lontoo-viitteitä sisältävät julkaisut on teemoitettu ja analysoitu tarkemmin.
Tulokset olen esittänyt tilastollisesti ja sanallisesti analysoiden. Tutkimuksesta selvisi, että lopulta seurat toivat Lontoota esiin hyvin vähän julkaisumääriin verrattuna. Osa seurojen julkaisuista otti Lontoon kulttuuritarjonnan hyvin huomioon. Myöskin kilpailuasetelmiin viittaavat julkaisut jäivät vähemmälle, ja niitä käytti pääsääntöisesti ainoastaan Chelsea FC. Tuloksien pohjalta on todettava, että ainakaan aineiston julkaisuissa Lontoota ei hyödynnetty tarpeeksi. Kulttuurillisesti rikas kaupunki on täynnä nähtävyyksiä, joiden avulla seurat voisivat luoda paremmin tunneyh-teyttä sellaisiinkin kannattajiin, jotka eivät ole kotoisin Lontoosta.
Aineisto on seurojen Instagramiin julkaistut julkaisut ja kuvatekstit ajalta 1.6.-17.8.2024, jotta aineistoa tutkiessani vältyn otteluihin liittyviltä julkaisuilta ja näen, miten seurat esittelevät esimerkiksi uusia pelipaitoja ja pelaajahankintoja. Kaikki Lontoo-viitteitä sisältävät julkaisut on teemoitettu ja analysoitu tarkemmin.
Tulokset olen esittänyt tilastollisesti ja sanallisesti analysoiden. Tutkimuksesta selvisi, että lopulta seurat toivat Lontoota esiin hyvin vähän julkaisumääriin verrattuna. Osa seurojen julkaisuista otti Lontoon kulttuuritarjonnan hyvin huomioon. Myöskin kilpailuasetelmiin viittaavat julkaisut jäivät vähemmälle, ja niitä käytti pääsääntöisesti ainoastaan Chelsea FC. Tuloksien pohjalta on todettava, että ainakaan aineiston julkaisuissa Lontoota ei hyödynnetty tarpeeksi. Kulttuurillisesti rikas kaupunki on täynnä nähtävyyksiä, joiden avulla seurat voisivat luoda paremmin tunneyh-teyttä sellaisiinkin kannattajiin, jotka eivät ole kotoisin Lontoosta.