Saamelaisten kielelliset oikeudet perusopetuksessa : Saamen kielten etäopetushanke kielten elvyttämisen tukena
Peippo, Wilma (2025-04-28)
Saamelaisten kielelliset oikeudet perusopetuksessa : Saamen kielten etäopetushanke kielten elvyttämisen tukena
Peippo, Wilma
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033840
Tiivistelmä
Saamelaiset ovat Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän alueella asuva alkuperäiskansa. Saamelaisten asuttamaa aluetta kutsutaan Saamenmaaksi. Suomessa on määritelty erillinen saamelaisten kotiseutualue ja sen sisällä oleva Koltta-alue, jossa saamelaisten oikeudet ovat laajemmat, kuin muualla Suomessa. Nykyisin valtaosa Suomessa asuvista saamelaisista asuu kuitenkin saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella. Saamen kieliä on yhdeksän elävää kielimuotoa, joista Suomessa puhutaan kolmea: pohjoissaamea, inarinsaamea ja koltansaamea. Kaikki kolme Suomessa puhuttua saamen kieltä ovat Unescon määritelmän mukaan uhanalaisia. Saamen kielet eivät siirtyneet vanhemmilta lapsille suunnilleen kahden sukupolven ajan, minkä seurauksena saamen kielten puhujien määrä väheni merkittävästi Suomessa. Tämä on seurausta Suomen valtion harjoittamasta assimiloinnista muun muassa koululaitoksen muodossa. Nykyisin saamen kieliä pyritään tietoisesti elvyttämään ja yksi keino kielten elvyttämiseksi on Utsjoen kunnan ja saamelaiskäräjien yhteishanke: saamen kielten etäopetushanke. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella saamen kielten asemaa perusopetuksessa ja etäopetushankkeen vaikutusta saamen kielten oppilasmääriin Suomessa. Lisäksi tavoitteenani on tarkastella saamen kielten etäopetushankkeeseen osallistuneiden oppilaiden kokemuksia hankkeesta ja saamen kielten opiskelusta. Tutkielmassa hyödynnän laadullista sisällönanalyysiä, jonka avulla teemoittelen oppilaiden positiivisia ja negatiivisia kokemuksia saamen kielten etäopetushankkeeseen osallistumisesta. Aineistona tässä tutkielmassa käytän saamen kielten etäopetushankkeen toiminta- ja kehittämisraportteja. Toimintaraportteja on julkaistu kolme kappaletta: 2018–2021, 2021–2022 ja 2023–2024. Lisäksi käytän opetus- ja kulttuuriministeriön vuonna 2021 julkaisemaa kehittämisraporttia Saamen kielten ja saamenkielisen opetuksen kehittämistyöryhmän raportti ja Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen julkaisemaa raporttia ”Paljon on tehty, mutta paljon on vielä kehitettävää” – Saamen kielten etäyhteyksiä hyödyntävän opetuspilotin arviointi 2022 vuodelta 2023. Tutkimustulokset osoittivat, että saamen kielten etäopetushanke on lisännyt merkittävästi saamen kielten oppilasmääriä hankkeen alusta vuodesta 2018 lukuvuoteen 2023–2024 mennessä. Oppilaiden määrä on lisääntynyt esiopetuksessa, perusopetuksessa ja lukiossa sekä kaikissa kieliryhmissä. Tulokset osoittivat myös, että oppilaat kokevat hankkeeseen osallistumisen pääsääntöisesti positiivisena. Erityisesti saamen oppimisesta ja hyvistä opettajista pidettiin. Kehityskohteiksi nousi muun muassa tekniset haasteet ja saamen oppituntien sovittaminen lukujärjestykseen ja vapaa-aikaan.